Personlighetsendring og black-out

Hei. Jeg har det siste året hatt noen episoder hvor jeg ved alkoholpåvirkning har fått endring i personlighet (nesten psykotisk og hallusinasjon), samt at jeg ikke husker så mye. Dette er veldig skremmende da jeg til vanlig er oppegående, positiv og ydmykt, og har svært skjeldent tidligere blitt overstadig (noen år siden sist, men var ikke en gjenganger). Mistet i fjor en av mine nærmeste venner, og har ikke bearbeidet sorgen. Har heller holdt meg opptatt med jobb og studier- og stilt opp for andre. Kan noe av dette være årsaken til min reaksjon på alkohol? Eller er det fysisk mulig at det kan være en allergisk reaksjon? (Drikker ett par ganger i mnd. 5-8 enheter pr gang, kun øl og vin). Har ikek noen i familien med problemer i forhold til alkohol. En annen ting er at jeg det siste året har vært trøtt og sliten, sovner rask og tungt. Er da svært aktiv og pratet mye om natten, og er helt utslitt når jeg våkner. Kan det være noen link mellom min reaksjon på alkohol og nattesøvnen, og evt bør kontakte en lege for å finne ut av dette. Vurderer sterkt å bli avholds da jeg ikke ønsker at dette skal skje igjen. På forhånd, takk

Kvinne, 31 år fra Oslo
Du sier at du i det siste har opplevd personlighetsendring og hukommelsetap (black-out) ved inntak av alkohol, noe som aldri har skjedd tidligere. Du lurer på hva det kan skyldes.
Du spør om det er mulig å være allergisk mot alkohol. Det er mulig å være allergisk mot tilsetningsstoffene i alkohol, men det er ikke kjent at man kan være allergisk mot etanol, virkestoffet i alkohol (med unntak av asian flush syndrome, som også er en fysisk reaksjon). Alkohol i seg selv er gift for kroppen, og rusen kan forsåvidt ses på som en allergisk reaksjon. Det er derfor man kan risikere å bli dårlig og kaste opp av alkohol; kroppen forsøker å kvitte seg med giftstoffene.
Så vi tenker at det ikke er en allergi i den forstand det er snakk om. Noen mennesker opplever at de endrer personlighet i fylla, noen igjen opplever black-out. Black out er et tegn på at man har drukket for mye og har høy promille, fra 1 og oppover, og kan skje hvem som helst om de drikker for mye. At noen skifter personlighet i alkoholrus, er vanskeligere å si konkret hvorfor. Dette er noe som både kan ha noe med dagsformen, mengde alkoholinntak og personlighet å gjøre. Noen mennesker forandrer seg rett og slett nesten totalt av alkohol.  Alkohol fjerner hemninger, noe som kan gjøre at man lettere agerer følelsesmessig. Grensene man har i edru tilstand, blir ofte forskjøvet. Å gjøre ting man ellers ikke ville gjort i edru tilstand, er ikke uvanlig i alkoholrus. Alkohol innsneverer også oppmerksomheten, noe som kan føre til at man lettere henger seg opp i detaljer som man vanligvis ville la passere. Dette kan igjen føre til at man irriterer seg over og blir sint over småting som man ellers ikke ville latt ta stor oppmerksomhet. Det er ikke veldig vanlig å hallusinere av alkohol, men i store mengder kan dette skje.
For de som opplever å få såpass store personlighetsforandringer i alkoholrus, er ofte det beste å begrense alkoholinntaket, eventuelt innføre totalavhold.
Du sier at du har opplevd dødsfall i nær fortid, og ikke har tatt tid til sorgprosessen. Du sier også at du er trøtt og sliten, noe som kan være en forklaring på hvorfor du reagerer som du gjør på alkohol. Er man trøtt og sliten, tåler man ofte mindre alkohol enn om man er opplagt. Om man i tillegg har det vanskelig, kan fortrengte følelser komme til overflaten under alkoholrus.
Du sier ingenting om du går på medisiner nå. Hvis du gjør det, kan det også ha en innvirkning på alkoholrusen.
Vi er ikke helsepersonell, så vi kan ikke si noe om plagene dine henger sammen. Men hvis det er slik at du sover dårlig og urolig, er trøtt og sliten, kan det uansett være greit å snakke med en lege om dette. Be om en full utredning på vitaminmangel o.l, samt tenk gjennom og diskuter med legen hvorvidt dette er psykiske plager etter en tid med mange bekymringer og sorg.