Overdose sovetabletter

Hei! Jeg har en pakke med innsovningstabletten Zoplicone Actavis 5mg, og lurer på om dere kan anslå ca. hvor mange tabletter som må inntas før det eventuelt blir livstruende? Og om det i det hele tatt KAN være SÅ FARLIG…? Jeg anslår at jeg har rundt 70 tabletter. Hva tror dere ville skje dersom jeg tok alle disse? Hilsen meg…

Kvinne, 33 år fra Akershus
Det er en temmelig stor dose. Du ville nok risikere en ganske ubehagelig opplevelse. Så det anbefaler vi deg ikke å gjøre. Ved alvorlige tilfeller av overdosering kan symptomene inkludere ataksi (koordineringsforstyrrelser i muskelbevegelsene), hypotoni (sykelig slapp muskulatur), hypotensjon (lavt blodtrykk), methemoglobinemi (dvs. at jernet i hemoglobinmolekylet i blodet foreligger i treverdig form i stedet for som normalt toverdig) respirasjonsdepresjon, koma (sjelden) og død (svært sjelden). Overdosering antas ikke å være livstruende hvis ikke det samtidig er inntatt andre sentraldempende midler, inkl. alkohol.
Dette er vel ikke akkurat ufarlig ut fra de symptomene du kan lese om over. Det er neppe noe særlig behagelig opplevelse heller, hvis det er ruseffekten du er ute etter. Hvis du lurer på dette fordi du tenker på å ta ditt eget liv, håper vi at du forsøker å snakke med noen om det som plager deg først. Du kan for eksempel snakke med legen din, eller du kan ringe Mental helse på 116 123.