Metamfetamin og urinprøve

Min mann ruste seg på metamfetamin i går og sa det var siste gangen…… Jeg har mistanke til ham i dag også. Hvis jeg kjøper en test vil det vise uansett? Hva ville den sikreste testen å tatt vært? Blodprøve eller urinprøve hos lege? Kan de påvise det bedre om man har tatt noe samme dag?

Kvinne, 30 år fra Hordaland
Amfetamin og metamfetamin har en veiledende påvisningstid i urinen på rundt 7 dager, i blodet på rundt 2 dager. Det vanligste er å teste urin for rusmidler. Dette kan gjøres på laboratorier eller ved hjemmetesting. Hjemmetester kan du kjøpe på nett eller på apotek. Det sikreste er å teste på labratorier, da de bruker mer avansert analyseprinsipp. Ved laboratorie-tester kan man si noe om konsentrasjonen av rusmiddelet i urinen, noe som igjen kan si noe om hvor lenge det er siden siste inntak. På hjemmetester er det mer usikkert, men på noen tester vil stripen bli svakere jo lengre det er siden rusmiddelet ble tatt.