Metadon/alkohol – aggressiv

Hei. Jeg har gjenopprettet kontakt med en tidligere barndomskamerat av meg, som begynte med rusmidler i tidlig alder. Alle typer rusmidler. Han har sluttet med rusmidler og går nå på metadon, fått seg jobb og klarer seg bra. Men innimellom så drikker han litt, og da merker jeg at han blir straks mer aggressiv, mer selvtillit etc etc. og virker mer ruset enn bare ruset på alkohol. Har prøvd å lese litt på nettet på mine spørsmål, uten å finne noen gode svar. Hvis en person som går på metadon, som i tillegg drikker alkohol. Forsterker det rusen? Vil 2 øl ha den samme virkning med eller uten metadon.? Er det noe forskning som viser at du blir mer aggressiv med en kombinasjon enn bare alkohol alene.

Mann, 40 år fra Hedmark
Metadon og alkohol er begge stoffer med overveiende dempende virkninger på sentralnervesystemet. Alkohol har også en viss sentralstimulerende effekt, men dette gjelder alkohol i små mengder, og den stimulerende effekten er kortvarig. Metadon er et rent sentraldempende. I noen få tilfeller (statistisk forekomst ≥1/1000 til <1/100) kan metadon føre til «agitasjon». Men agitasjon er jo ikke aggresjon; det betyr vel noe i retning av «rastløshet»/»oppspilthet» og medfølgende «overdrevne bevegelser«.
Blandingen av disse to er nok temmelig risikabelt, med mindre kameraten din er helt stabil på mengden metadon, og kun drikker små mengder alkohol. Men, det er først og fremst risikabelt på grunn av den sentraldempende effekten. Når du spør, «forsterker det rusen?», er svaret derfor ja, den sentraldempende effekten av begge stoffene forsterkes. Derfor er det verdt å nevne at faren for overdosering øker betraktelig når man blander de to. Både metadon og alkohol kan hver for seg medføre overdose, og sammen er risikoen forhøyet.
Mer selvtillitt og aggresjon er ikke vanlige bivirkninger av metadon. Metadon har en viss euforisk effekt, og brukerne føler et visst velvære/rus/»godfølelse» av å bruke det. Men, dette er jo ikke det samme som selvtillit. Har man dårlig selvtillitt, vil den ikke automatisk eller vanligvis stige ved inntak av metadon. Et annet poeng er at når en person er stabil på metadon, har blitt tilvendt en fast dagsdose, vil ruseffekten, euforien – og liknende virkninger – bli mindre og mindre uttalte. En person som går på en fast dose metadon vil ikke virke påvirket eller rusa, men derimot helt normal. 2 øl vil forsterke virkningen, men altså i første rekke den sentraldempende effekten.
Alkohol, derimot, har en klar tendens til å øke aggresjonsnivået hos mange. For noen skal det heller ikke veldig mye til. Mange opplever også at de får økt selvtillit av alkohol (f.eks. er det en del som «drikker seg til mot» i noen situasjoner). Hvis din kamerat får mer selvtillit og blir mer aggressiv, vil vi anta at det først og fremst kommer av alkoholen.