Kodein – Farlig i seg selv?

Hei! Jeg har gått på Pinex Forte/Paralgin Forte/Codaxol i snart 4 år. Jeg får 20 stk. utskrevet av min fastlege hver uke, og når ærligheten skal vare lengst har jeg også venner som får mer enn de trenger som jeg har fått av. Dette vil altså si at jeg har tatt mer enn avtalt dosering med fastlegen, men aldri mer enn 5 stk. om dagen. Som oftest går det 6 timer i mellom, men noen ganger kan det gå 3-4 timer før jeg hiver innpå en ny tabelett. Det er desværre gått såpass at jeg er blitt fysisk avhengig av preparatet, så dersom det overskrider 6 timer merker jeg meget fort ubehag i kroppen. Kvalme, diaré, rennende nese samt svimmelhet og kaldsvette er det første som trér inn. Ikke noe moro i det hele tatt, men desverre er jeg avhengig av å ta disse for å holde tannverk borte. Jeg har ventet ekstremt lenge på å få tannbehandling i narkose da jeg er diagnosert med odontofobi (tannlege skrekk) i aller høyeste grad.
Så roten i problemet skal selvsagt elminineres, men så lenge det er behov velger jeg å fortsatt gå på Paralgin Forte da disser hjelper utrolig godt når smertene er på det værste. Litt lang for-historie, men jeg føler det er nødvendig slik at ikke dette blir blandet med en som ruser seg på 20 stk. om dagen.. 🙂 Spørsmål er som følger: Er selve kodein’en farlig å gå på over så lang tid? Jeg er fullstendig klar over Paracetomolen’s virkning på leveren. Jeg er også veldig klar over at høyere inntak/dose av kodein kan resultere i svekket respirasjon og/eller respirasjon stans. Jeg har lest mye om kodein, men det står liksom ikke noe om *selve* kodein’en og dens virkning på kroppen over lengre tider. Det er helt klart at jeg har vært borti å ha hard mage, diaré og annet ubehag (sløvhet, kvalme osv.) dersom jeg har tatt 2-3 stk. på veldig kort tid etter hverandre, men jeg lurer rett og slett på den langvarige responsen kroppen får av kodein. Er 30 mg. kodein hver 6. time i seg selv farlig? Mvh. Mann 25, Rogaland

Mann, 25 år fra Rogaland
Du vet jo mye om dette allerede. Både om abstinensreaksjoner av kodein og skadevirkningene av paracetamol. Kodein er et opiat, og en del av kodeinet omdannes også til morfin i kroppen. Du kan sammenlikne langtidsvirknigene med de man får ved morfinbruk, selv om bivirkningene av kodein nok er noe mildere enn de er for morfin. Avhengighet er vel den mest uttalte langtidsvirkningen, noe du allerede har erfart. Ut over de bivirkningene du selv nevner, er det rapportert om blant annet nyreproblemer, magesår/blødende mage, leverproblemer og dårligere sexdrift. I og med at du får (en del av) det du bruker av en lege, bør du konsultere legen om bivirkninger i det lange løp. Dette er også noe legen bør informere deg om, hvis han/hun ikke allerede har gjort det.