Kåt av amfetamin?

Hei:)) Jeg lurte på om man blir kåt av amfetamin? Fordi jeg blir egentlig veldig skjeldent kåt, selv om jeg har så lyst til å ha sex med kjæresten min, men jeg blir liksom ikke ofte kåt og når jeg er det så går det over og jeg får ikke den orgasmen jeg lengter etter.. Før så var jeg mye kåt og ble sykt fort kåt det var vel fra rundt jeg var 11-12 til jeg ble 14-15. Hvorfor er det sånt? Og det har ingenting med kjæresten min å gjøre fordi jeg elsker han og det er han jeg vil ha! Er det unormalt? Så derfor lurte jeg på om jeg kan bli kåt av amfetamin ?

Kvinne, 18 år fra Hedmark
Noen av de virkningene man kan oppleve ved amfetaminbruk er hevet stemningsleie, høy selvfølelse, pratsomhet, økt sjansetaking og nedsatt kritisk sans. Disse virkningene kan gjøre at man tar flere sjanser og er mindre selvkritisk – også seksuelt. Ut over dette er det ikke en naturlig sammenheng mellom kåthet og amfetamin.
Vi håper at du tenker deg godt om før du prøver ut amfetamin for å bli kåt. Amfetamin kan være skadelig, farlig og avhengighetsdannende. Sannsynligvis vil det ikke gjøre en forskjell på kåtheten din. Men hvis det gjør det, hva da? Skal du ta amfetamin hver gang dere skal ha sex? Sånne spørsmål er det kanskje greit å tenke gjennom. Du kan lese mer om amfetamin her.
Seksuell lyst kan gå i bølgedaler, og det du opplever er ikke unormalt. Hvorfor det er sånn, kan det være mange grunner til. Om du og kjæresten din ikke har snakket sammen om dette, kan det kanskje hjelpe?
Hvis du lurer på mer om kåthet og seksualitet anbefaler vi deg å stille spørsmål til sexolog/helsepersonell på klaraklok.no eller ung.no (ung har sommerferie ut juli), eller å snakke med legen din/helsesøster på skolen.
Her kan du lese et eksempel på spørsmål og svar på klara klok angående kåthet.