Jeg har prøvd kokain

Hei! For noen måneder siden så fikk jeg tilbud om jeg ville ha kokain. Jeg var ganske langt nede og nølte ikke med å ta det imot. Det fikk meg til å føle meg som om jeg var best i alt, jeg ble mer utadvendt og alt var egentlig helt topp. Neste dag gjorde det så vondt i nesa og alle muskler i kroppen. Dagen etter det igjen startet jeg å blø neseblod. Oppførselen min endret seg HELT. Jeg ble fortere sur, redd osv. Neste helg så prøvde jeg igjen, men da litt mer. Etter det så har jeg ikke tatt det. Men kroppen min har det suget etter rusen. Jeg tar snus for å dempe angsten og nervøsiteten jeg har fått etter jeg prøvde kokain. Jeg kjenner kroppen min vil ha mer, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ha mer.

Kvinne, 16 år fra Akershus
Kokain er et av de mest avhengighetsskapende rusmidler vi har, og det er vanlig at brukere undervurderer risikoen for å bli avhengig. Avhengigheten oppleves som veldig sterk, og gir seg til kjenne ved et sterkt sug etter stoffet. Dette er det viktig for deg å være klar over, da de to episodene med kokainbruk synes å ha preget deg temmelig sterkt. Det du har opplevd etter å ha tatt kokain – særlig det at du nå vil ha mer – er resultat av den positive opplevelsen du hadde ved å føle deg best i alt. Når det er sagt, så er det nå «noen måneder siden» du brukte kokain, og så lenge etter noen få inntak kan man ikke kalle deg kokainavhengig. Du likte kokainvirkningen, og har lyst på den opplevelsen igjen. I og med at du synes å bli meget påvirket av ettervirkningene av å prøve kokain et par ganger, både din mentale og fysiske helse virker preget av det, vil vi nesten råde deg til å ikke gjøre det flere ganger. Du er nok i en risikogruppe for å utvikle et rusproblem. Oppsøk f.eks. venner og/eller familie som ikke bruker noe, og finn på rusfri aktiviteter.
Dersom du snortet/sniffet stoffet, er nok neseblødningen et resultat av irriterte/såre slimhinner i nesen. Fortsetter du å sniffe kokain, kan neseskilleveggen bli skadet, og i noen tilfeller kan det bli etset hull. Du kan lese mer om kokain i vår brosjyre og her.
Hvis du fortsatt – månedsvis etter at du prøvde kokain – føler angst og nervøsitet, anbefaler vi deg å snakke med noen om hvordan du har det. Dette må du selvsagt vurdere selv, men kokainbruk vil ikke løse dine problemer. Hvis du ønsker å snakke med noen, vil vi anbefale at du kontakter helsevesenet eller andre – det kan være Helsestasjon for ungdom, fastlegen din (som f.eks. kan gi deg henvisning til psykolog) eller Utekontakten.
Du er også velkommen til å ringe oss på 08588, eller chat mellom  14-17 alle hverdager for mer støtte og veiledning.