Hvorfor avhengig?

Hei, har hatt et lite problem di 2 siste åra. Jobber på båt med turnus 1 måned jobb og 1 måned fri. Og hver gang jeg kommer hjem på fri så «MÅ» jeg bare røyke hasj og weed. Får et ekstremt sug med engang jeg kommer på land, røyker veldig mye når det først starter og greier ikke og tenke på noe annet. Og når jeg går tom eller må på jobb så blir jeg dårlig i over 1 uke. Men røyker aldrig på jobb ! Hva kan jeg gjøre for å greie og slutte helt ? Sliter med familien og venner så det ødelegger alt !

Mann, 19 år fra Sør-Trøndelag
Du klarer deg i en hel måned uten å røyke hasj når du er på jobb. Det tyder på at du ikke er avhengig i vanlig forstand, men har kanskje en situasjonsbetinget psykisk avhengighet. Du har etablert en destruktiv uvane, som ved litt planlegging bør kunne brytes.
For å klare dette, er det viktig at du forbereder deg på friperioden, tenker ut alternative måter å bruke fritiden på. Gjerne melder deg på en eller annen aktivitet som vanskeliggjør bruk av rusmidler.
Det finnes også steder du kan kontakte hvis du ønsker å snakke med noen om problemet ditt. Det kan være Helsestasjon for ungdom, Utekontakten eller fastlege. Tar du kontakt med fastlegen så er det viktig å være klar over at du kan risikere å bli fratatt ev. førekort for en periode.Man oppfyller ikke helsekravet til førekort hvis man har et rusproblem og fastlegen er pliktig til å melde fra til Fylkeslegen om dette.
På nett finnes også en «Guide til deg som vil slutte med hasj«.
Lykke til!