hvordan slutte med rusmidler?

>Hei, jeg hadde en kjæreste, men det var slutt mellom oss for noen måneder siden. Men vi snakker noen ganger, men i går fikk jeg vite at hun har begynt å bruke heroin og hasj noen måned siden. Kan du fortelle meg hvordan kan jeg hjelpe henne. Hun bor alene i Tromsø, og jeg bor i Oslo. Men hun fortalte meg at hun ikke har noen som kan hjelpe henne, hun ønsker å komme ut av dette stoffet, men hun kunne ikke sa hun. Hun vet ikke heller om det finnes noen helse hjelp. Hvordan kan jeg hjelpe henne, hvordan kan dere hjelpe henne?

Mann, 28 år fra Oslo
(Spørsmålet er noe redigert. Red.)
Vi tok friheten til å fjerne navn for å anonymisere deg best mulig.
Din ekskjæreste kan få råd og veiledning av oss her på RUStelefonen, enten på telefon (08588, alle dager mellom 11 og 19 langåpnet onsdag 10 -21), eller på chat (hverdager mellom 14 og 17). Om hun ønsker seg inn på behandling, trenger hun henvisning fra en lege eller ruskonsulent på NAV. Du finner en oversikt over de ulike behandlingsalternativene hos Fritt sykehusvalg. (Velg sykdom/behandling: Rus og avhengighet, Velg behandling: Illegale rusmidler, Velg region: Helse Nord – du får så en liste som kan sorteres etter sted og type behandling.)
Her følger noen generelle tips for kommunikasjon med en som har et rusproblem:
• Vær rolig når du snakker med henne, og ikke vær urimelig.
• Vær på tilbudssiden. Si at det er opp til henne, men at du kan hjelpe henne om hun bestemmer seg for å ta imot hjelp.
• Spør henne om hennes rusbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Snakk konkret om hennes handlinger, heller enn å snakke om hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk.
• Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman» eller andre negative beskrivelser.