Hvordan kutte ut Vival

Jeg har brukt vival 5 mg en del år. Den siste tiden 5 mg i døgnet. Nå er jeg fast bestemt på å kutte ut dette. Hjelper ikke for angst eller virker beroligende. Nå er d bare kroppen som er fysisk avhengig. Hvor lang tid tar d før vivalen er ute av kroppen?

Kvinne, 53 år fra Oppland
Selve virkningen av Vival 5 mg vil være ute i løpet av 60 timer. Etter at virkningen er ute, vil du kunne oppleve abstinenser. Benzodiazepinabstinenser kan gi symptomer som uro, angst, kvalme, kramper, skjelvinger, hjertebank, økt puls og blodtrykk, som vil bli mindre over tid. Benzodiazepinabstinensene kan være langvarige, opp til flere måneder, men blir mildere ved nedtrapping. Derfor anbefales det å trappe ned på benzodiazepiner. Nå har ikke du tatt veldig store doser Vival, men det kan likevel være greit å trappe litt ned for å unngå abstinenser, for eksempel be om å få utskrevet 2 mg en stund. Det kan være lurt å snakke med utskrivende lege om dette, slik at h*n kan hjelpe deg med en nedtrappingsplan. Du kan også ta en titt på denne siden.