Hasj/marihuana

Hei, har et spørsmål som er svært viktig for min fremtid, da jeg akkurat har funnet ut at jeg er gravid. Jeg har prøvd hasj, eller noe av den slags form. Jeg er faktisk ikke sikker på hva det nøyaktige navnet er men innenfor hasj. Jeg prøvde det to ganger på en fest, helgen etter det 3 ganger, og en siste helg etter det 2 ganger. (dette var en dag i disse 3 helgene) Dette var fordi jeg ville prøve noe nytt, og leve ut ungdoms dagene litt mer risikabelt. dette klarte jeg jo tydeligvis. Jeg fant ut, uken etter at jeg var ca 3 uker på vei, nå er jeg 5 uker på vei og ikke rørt noe som helst. verken alkohol eller noe form for hasj.
Jeg tør ikke kontakte jordmor eller lege angående graviditeten, da jeg er livredd for at de skal oppdage festbruket mitt, og muligheten til å beholde ungen min, blir små. jeg er så redd for å miste barnet. værsåsnill og svar meg, på hvor lenge dette sitter i blodet, før det er trygt å gå til legen for blodprøver?! og om dette kan ha påvirket barnet i et så tidlig stadiet av svangerskapet?

Kvinne, 22 år fra Vestfold
Vi er litt usikre på hva du mener med at muligheten til å beholde ungen din blir små om lege oppdager festbruken din? Ingen kan tvinge deg til å ta abort, uansett om det oppdages THC (virkestoffet i hasj) i blodet ditt/urinen din. Det er heller ikke sånn at du mister omsorgsretten for barnet ditt uten videre, så dette bør du ikke bekymre deg over.
Om det var cannabis/hasj du fikk i deg, er det ute av blodet etter 12-24 timer. I urinen kan det spores lengre, rundt 1 uke ved enkeltinntak og opp til 6-10 uker ved jevnlig bruk. Det er uansett ikke slik at du uten videre testes for rusmidler. Da må du først godkjenne at de gjør dette.
Når det gjelder bruk av rusmidler som hasj og alkohol under svangerskapet, er det selvfølgelig en risiko forbundet med dette. Det finnes lite kunnskap om skader på fosteret som følge av hasjbruk under graviditeten, men noe forskning tyder på at det er forbundet med lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. Det er også indikasjoner på at cannabisbruk under graviditeten kan føre til adferdsforstyrrelser hos barnet. Men dette er mest sannsynlig ved jevnlig bruk.
Alkohol kan være svært skadelig for fosteret,  mye mer enn hasj. Jo mer man drikker, jo større sjanse for skader på fosteret. Samtidig er det jo også slik at mange ikke oppdager at de er gravide før etter en stund, og at de da gjerne har drukket alkohol før de oppdager dette. Som regel går dette greit, og så lenge det var snakk om noen enkelte ganger, er sjansen mindre enn om du drakk jevnlig.
Vi anbefaler deg å være ærlig med dine bekymringer til legen/jordmoren. På denne måten kan du få best mulig oppfølging under graviditeten.
Her kan du lese mer om alkohol og graviditet.