Frustrert gutt

Hei, lurer på ka som de galt me meg? Hver gang jeg får sjangsen til å være seksuelt aktivt så trekker jeg meg… Vill heller bare drikke meg enda fullere. Har aldri hadd seriøse forhold. Ruset meg før å da ville jeg også bare ruse meg isteden får å komme i kontakt me jenter.. På fritiden sitter jeg bare hjemme. Var storm forelsket i en jente får 4 år siden å siden da har jeg bare trokket meg unna folk. Er nesten ikke me venner lengere heller… Hvergang jeg er me folk så må jeg drikke meg full, ellers får jeg sånn at jeg bare må hjem..

Mann, 22 år fra Nordland
Vi kan ikke svare på hva som er galt med deg, og vi vil uansett ikke bruke en betegnelse som «galt» om noen. Folk er forskjellige, uten at det er noe galt i det. Noen mennesker er ikke så interessert i sex eller kjærlighet, og det er ikke noe galt i det. Ikke alle mennesker er sosiale, og det er ikke noe galt i det. Det er heller ikke noe uvanlig med å ikke ha erfart seriøse forhold i en alder av 22.
Men om du egentlig vil være sammen med jenter og egentlig vil være sosial, men ikke får det til, er det en annen sak. At du også føler du må være full for å være sosial, tyder også det på at du sliter med noe, for eksempel angst. Har du tenkt noe over hva som gjør at du ikke er med venner lengre? Det er jo ikke uvanlig at man er mindre sosial i perioder i livet, men om du føler at noe stopper deg fra ting du egentlig har lyst til å gjøre (som å være sosial, ha sex), kan det være lurt å få hjelp til dette.
Du sier ikke noe om hva du ruset deg på eller hvor ofte du ruser deg/drikker. Men om det er slik at du føler du må ruse deg for å være sosial, er det greit å ta tak i dette slik at det ikke utvikler seg og du risikerer å bli rusavhengig.
Vi kan som sagt ikke svare på hva du sliter med, men vi tenker at det hadde vært godt for deg å prate med noen om det som plager deg. Du kan for eksempel gå til fastlegen og fortelle om dette (om du synes det er ekkelt å snakke om, kan du kanskje skrive det på en lapp på forhånd og levere den til legen). Eller du kan ta kontakt med helsestasjon for ungdom. Det er gratis og du finner en oversikt over helsestasjonene i Nordland her.