Fritid og alkohol

Min samboer drikker alltid når han har fri fra jobb.Helger, alle ferier. Dette skjer på kvelden. Har alltid slitt med dette, og kjenner snart er grensen nådd. Han er ikke fysisk eller psykisk stygg med meg, men personligheten forandrer seg. Ikke den mannen som jeg er glad i og kjenner på en annen måte når han er edru. Sånn skal det ikke være. Ferien er begynt og jeg kjenner allerede angsten og uroligheten er begynt. Finnes det litteratur om denne problemstillingen og gode råd på nettet?

Kvinne, 53 år fra Rogaland
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg, og det er synd at dette skal ødelegge ferien for deg. Du sier ikke noe om dette er et tema du og din samboer har snakket om? Er han klar over at dette er vanskelig for deg? Hvis dere ikke har snakket ordentlig gjennom det, anbefaler vi at dere snakker sammen om hva slags forhold til alkohol det er akseptabelt å ha i deres samliv.  Her kan du finne enkle tips om hvordan snakke med noen om et rusproblem. Guiden er utarbeidet for å snakke med noen som røyker cannabis, men retningslinjene fungerer for samtaler om alle typer samtaler om problemadferd. Du sier ikke noe om at samboeren din har et alkoholproblem eller ikke, men ut i fra det du skriver, høres det ut som om dette er noe som skjer i ferier og at han derfor ikke har et avhengighetsproblem.  Men så lenge dette er et stort problem for deg, er det også et problem for dere, med andre ord også for han.
Du etterspør litteratur eller gode råd på nettet.
Dette heftet utarbeidet av Folkehelseinstituttet handler om kvinner som lever med menn som drikker for mye.
Veiledningssenteret for pårørende er et gratis lavterskeltilbud for pårørende av rusavhengige.
Al-anon er et tilbud til pårørende av alkoholavhengige.
Hvis du opplever at det er vanskelig å snakke med samboeren din om dette, eller at dere ikke kommer noen vei, kan det være at dere har nytte av å snakke med en tredjeperson. Familievernkontoret er et eksempel på steder dere kan få hjelp.
Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen 08588 for å diskutere situasjonen. Vi har åpent hver dag 11-19, onsdager 10-21.