Forhold med en hasjrøyker

Hei. Jeg kjenner på en smerte innvendig som vokser seg større nettopp fordi jeg ikveld ga kjæresten min et ultimatum. Som forventet ble det tatt imot på en trist måte. Han vil slutte med det for min skyld, men han blir så sint, deprimert og lei. Ønsker han selv det beste, men han ser det ikke og synes jeg tar ifra han noe som han liker å kose seg med nå og da. Jeg takler ikke rus. Ingen form for det. Jeg er bekymret for min framtid om den skal tilbringes med en som røyker hasj. Kjenner han såpass at etter ikveld vil han ikke kontakte meg på en god stund nettopp fordi han føler seg presset av meg. Hvorfor ikke finne en som faktisk godtar hasj da? Jeg føler jeg gjør noe galt.. at jeg sakte men sikkert mister han… Skulle vært greit om han røykte nå og da, men man kan aldri være helt sikker for hvor stort inntaket er selv om han sier totale mengden i en uke/måned. Det hadde vært så godt å slippe å tenke på det. Men det er alt jeg gjør nå. Sakte men sikkert sklir han bort fra meg… Det er vondt å se at han blir så glad når jeg sier at det er greit at han får røyke.. den gleden jeg ikke kan gi han… men en plante.. jeg vet ikke hvordan jeg skal takle dette…

Kvinne, 21 år fra Sør-Trøndelag
Det er forståelig at du synes dette er vanskelig, men det nok viktig at du er bevisst på hvordan du ønsker at forholdet deres skal være og at du respekterer dine egne grenser.
Reaksjonen til kjæresten din er nok kanskje ikke så overraskende eller uvanlig. De fleste som har røykt hasj over en periode synes det er utfordrende å slutte. Det kan jo også være at kjæresten din ikke har satt seg grundig nok inn i skadevirkningene av hasjbruk. Mer info finner du om det herHasjguiden er en guide som også gir god informasjon om cannabis og som dessuten har en del tips for dem ønsker å slutte med hasj. Vi vil anbefale deg å lese litt i den, og gjerne gjøre det sammen kjæresten. Hvis du ønsker å snakke mer med ham om dette, finner du tips og råd for en slik samtale i denne artikkelen.
Hvis han ønsker å slutte og synes det er vanskelig kan det være lurt å søke hjelp. Han kan kontakte helsestasjon for ungdom. På helsestasjonen er det leger, psykologer og andre fagpersoner som kan hjelpe han, og alle har taushetsplikt. Her finner du oversikt over Helsestasjon for ungdom og andre hjelpetilbud rundt om i landet.