Endorfiner/valmuefrø gi falsk positiv urintest?

Hei. Jeg har levert fire utvidede urinprøver på kun thc. De har vist synkende verdier. Så kommer det en prøve som slår ut på morfin eller kodein og en annen på heroin, morfin eller kodein. Jeg røyket kun hasj en gang i uken og har aldri i livet mitt rørt de andre stoffene. Hva kan ha gitt utslaget på dette? Føler meg hjelpesløs og dømt fordi det står svart på hvit… Hva kan ha skjedd? Jeg spiser mye valmuefrø pga bakverk. Opptil fire ganger om dagen. Tar ikke andre medisiner. Hjelp og takk for svar på forhånd.

Kvinne, 26 år fra Buskerud
Hvis du spiser såpass mye valmuefrø, kan det i noen tilfeller slå ut som opioider. «Valmuefrø kan inneholde små mengder morfin og kodein. Det er vist at inntak av små mengder valmuefrø i mat i noen tilfeller kan gi positivt svar på opioidanalysen ved både screening- og kromatografisk analyse. Klienter som er underlagt urinprøvekontroll må frarådes bruk av matvarer med valmuefrø. (frøloff, enkelte knekkebrød etc)»
Kilde: Rusmiddelanalyser (side 9, under «opioider»).
De som har mye kompetanse på dette feltet i Norge, er Avdeling for klinisk farmakologi ved St. Olav i Trondheim. Hvis du har flere spørsmål om valmuefrø og urinprøver eller hva som kunne ha gitt utslaget på opioider anbefaler vi å ringe de på 72 82 91 00, fordi de har mer kompetanse på dette området enn vi har. Vi håper allikevel vi har vært til noe hjelp for deg.