Depresjon och rusproblem

Hej! Mitt namn är (..fjernet, Red.), är fast bosatt i Sverige, men är för det största delen i Bergen för att jobba. Jag har depresjon och bruker rusmidler samtidigt. Jag har begynnt en terapie i Sverige men det fungerade ikke så fint, eftersom jag inte är så ofta i Sverige. Nu vill jag gärna söker hjälp här i Norge, men har bara ett D-nummer, så jag får inte ha en fastlege här. Vad ska jag göra nu? Jag trenger hjälp fort.

Kvinne, 35 år fra Hordaland
Du sier ikke noe om hva slags rusmldler du bruker. Det finnes to organisasjoner I Norge som tilbyr støtte og samhold til mennesker som sliter mede rusproblematrikk. AA er et felleskap for folk som sliter med alkoholproblemer og ønsker å slutte å drikke. NA  er et felleskap for kvinner og menn som har utviklet et problem med narkotiske stoffer og andre rusmidler. Det er også viktig å være klar over at om du oppholder deg i Norge, men ikke er medlem av den norske folketrygden, har du likevel rett til medisinsk hjelp dersom du blir akutt syk. Du skal da oppsøke et legekotor eller legevakt. Mer om dette kan du lese her.