cannabis og bilkjøring

Kjenner en som røyker hasj og mariuhana regelmessig og kjører bil innimellom. Hvor lang tid må en egentlig vente før en kan kjøre bil? Er bekymret for min bekjent. De påstår at de kan kjøre etter 24 timer noe jeg syns er rart. ..trodde det var uker? Hvem har rett?

Mann, 24 år fra Akershus
Det er ikke enkelt å gi et fasitsvar på dette. Om vennen din hadde gått til legen og sagt at han røyker hasj, er det ikke usannsynlig at legen hadde meldt han inn til fylkeslegen og han hadde fått inndratt førerkortet. Helsedirektoratets retningslinjer knyttet til førerkortforskriftens helsekrav gir lege/behandler meldeplikt ved mistanke om omfattende rusmiddelmisbruk. Dette kan føre til at man får førerkort inndratt.
Hvis det dreier seg om illegale rusmidler – «narkotika» – trenger ikke bruken være omfattende for at legen melder fra. Dette blir en vurderingssak legen tar. Du kan lese mer om førerkort og helsekrav her.
1. februar 2012 innførte Norge straffbarhetsgrenser i trafikken for 20 ulike narkotiske stoffer og rusgivende legemidler. Dette er faste grenser for hvilken konsentrasjon man kan ha av disse stoffene i blodet når man kjører bil – tilsvarende «promillegrensen» på 0,2 promille for alkohol.  Når det gjelder THC, det viktigste virkestoffet i cannabis, tilsvarer 0,2 promille 0.004 mikromol per liter blod. Om man skulle bli stoppet i trafikk-kontroll og politiet fatter mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand, kan de ta prøver av han. Om han har THC i blodet da, vil førerkortet bli inndratt.
Hasj har en påvisningstid i blodet på rundt 12 timer, ofte lenger og opp mot et døgn. Dette er personavhengig. Om han foreksempel er vanerøyker, vil nødvendigvis påvisningstiden være noe lengre. Så i teorien kan han kjøre bil mellom 12-24 timer etter at han sist røyket, helst det sistnevnte for å være på den sikre siden. Men hvor forsvarlig det er, er en annen sak. Hasj påvirker konsentrasjonen og reaksjonsevnen, noe som kan henge i lengre enn det kan spores i blodet. Om han er vanerøyker (røyker hver dag) kan man diskutere om det i hele tatt er forsvarlig for han å kjøre bil.