Barnevernet og narkotesting

Hei! Jeg ble for 3 uker siden tatt av politiet for noe. Det er ikke veldig alvorlig, men i en slik grad at barnevernet blir kontaktet. Skal derfor sannsynligvis i møte med barnevernet ol. Det jeg ble tatt for har ikke på noen måte noe med rusmidler å gjøre. Men kan det allikevel hende at de krever testing av for eksempel hår eller blod for å se om jeg har inntatt noe rusmidler. Har aldri vært i kontakt med politiet eller barnevernet før. Hvor mange dager skulle det eventuelt ta før noe slikt skulle gå bort fra håret mitt?

Mann, 16 år fra Østfold
Du spør om hvor mange dager «noe slikt»  går bort fra håret ditt. Det kommer an på om når du klippa håret sist, og om når du evt.brukte rusmidler sist. Stoffene man inntar går over fra blodet til hårrøttene og vokser ut med håret, ca. 1 cm pr. mnd. Hvis det punktet på håret som vokste ut da man tok stoffet klippes bort, vil man ikke lenger har noe hår å påvise stoffet i. Hårfarging og annen kjemisk behandling av håret (f.eks. permanent og bleking) kan dessuten påvirke prøveresultatet.
Når det gjelder rusmiddeltesting, er det ikke vanlig å ta hårprøver i Norge. Det som er det mest vanlige, er å ta urinprøver. Hvor lenge de ulike rusmidlene er sporbare i urinen, varierer mellom de ulike stoffene.
Rusmiddeltesting forutsetter at det på forhånd er inngått en skriftlig avtale mellom poilit/barneverntsjesten og deg, på bakgrunn av informert og frivillig samtykke – eller at en lovhjemmel åpner for denne typen bruk. Om det siste er tilfelle, kan de kreve testing.
Når barnevernstjenesten blir koblet inn i saken, er det fordi du er under 18 år, og at du kan ha behov til tiltak etter Lov om barneverntjenester. Barnevernstjenesten har undersøkelsesplikt når de får bekymringsmeldinger.