avvenning

Min sønn 31 år er nå på rusakutten, Aker og blir snart utskriven. Ønsker seg ikke tilbake til sin komm.leilighet der det stort sett bor narkomane pga bråk, skrik etc. Finnes det et behandlingssted hvor han kan overføres til direkte fra sykehuset da han nå er sterkt deprimert. Har snakket både med legene og NAV uten at de kan forsikre meg om hjelp. Hva gjør en mor da?

Mann, 31 år fra Oslo
Vi skjønner problemet; at det er et tidsgap mellom avrusning og behandling er ikke en gunstig ordning, men kan dessverre være en realitet. Vi vet ikke hva slags ordning han har etter avgiftning, men det kan jo være at legen/NAV har inne en henvisning på han til et behandlingsted? At du ikke fikk vite så mye av NAV og legene, skyldes nok taushetsplikten. Kanskje du kan høre med sønnen din om han har blitt henvist videre etter avgiftning? Bo-messig er det nok lite NAV/boligkontoret får gjort i første omgang, kommunale leiligheter er det som regel lang ventetid på, så å få bytte bolig kan være vanskelig. Han kan jo eventuelt søke seg inn på det private markedet, om han har mulighet til dette.
Du har allerede kontaktet leger og NAV, og det er deres ansvar å følge opp sønnen din. Selv om man som pårørende gjerne vil hjelpe, er det få ting man får gjort annet enn å være en støtte for personen. Det er også viktig å ta vare på seg selv i en slik situasjon. Å ha noen å snakke med, for eksempel en psykolog, kan være til stor nytte for pårørende av rusavhengige.