Avhengighet

Hei, jeg er en gutt på 20 som har vært missbruker av amfetamin i 1 1/2 år. Jeg har nå vært nykter i nærheten av 5 mnd. Med nikotin så danner en jo nikotinreseptorer i hjernen, og har man vendt seg av nikotin og fyrer opp en røyk eller tar seg en snus så vil alle reseptorene bli aktivert på nytt og man er right back on track. Jeg lurer på om det er det samme prinsippet med amfetamin? Jeg har hørt med en del andre brukere men ingen har noe svar på det da de ikke har hatt reelle pauser på lenge selv. Jeg er helt elendig når det kommer til husarbeid, og det frister veldig å få fatt på en liten justering! Jeg er sterk mentalt og selvreflektert, og er alltids godt forberedt på nedturer når jeg beveger meg mot det kjemiske. Håper på et raskt svar da jeg vil forberede og forsikre meg mest mulig så jeg slipper å ta sjansen å gå på en slik smell hvor jeg sitter like psykisk avhengig og vraka av en grammer nasalt som jeg var for 5 mnd siden da jeg pumpa det inn daglig. Takk på forhånd! 🙂

Mann, 20 år fra Østfold
Amfetamin er klassifisert som et sentralstimulerende middel og virker på reseptorer i hjernen som blant annet øker dopamin- og noradrenalin-frisettningen. Så rent kjemisk er det ikke slik at du utløser en spesiell reseptor som gjør det vanskelig å slutte, men alle rusmidler har en effekt på hjernen. Gjentatt bruk øker sjansen for avhengighet. Har man brukt amfetamin tidligere, klart å slutte, og så begynner å bruke igjen, blir man raskere avhengig på nytt. Dette har, som du sier, sammenheng med at respeotorene i hjenen din blir «aktivert på nytt». Vi anbefaler deg å lese om de temaene du tar opp. Les om rusmidlenes virkning på hjernen her, og om avhengighet her.
Når det er sagt, er det jo slik at amfetamin i størst grad er psykisk avhengighetsdannende. Av den grunn er det gode sjanser for at du havner utpå igjen om du starter på nytt, uansett hvor forsiktig du er. Vi anbefaler deg å heller finne andre måter å rydde huset på.