Avhengighet

Jeg har tidligere merket at alkohol er noe jeg måtte kutte helt ut, da jeg så det var fare for d. I etterkant tok jeg en operasjon og fikk oxynorm. Dette Ga meg en god smertelindring men ingen»rus». Men jeg ble avhengig med en gang. Nå er det over et år siden jeg fikk den første dosen av legen. Og jeg var på avvenning, var uten i 2 mnd men hadde så dårlig funksjon, klarte ikke og komme meg opp av senga. Verka og sleit. Jeg ville heller dø enn og holde ut for jeg hadde ikke tid til mer enn 2 mnd. Jeg var helt ødlagt. Knallvondt. Men så har jeg opplevd en traumatiske opplevelser flere ganger, fra jeg var barn til nå eldre enn barn.
Jeg lurer på om de traumene jeg har hatt påvirker den «avhengigheten» jeg får til alt. Og om nå så langt bruk med store doseringer har ødelagt livet mitt? Jeg tør ikke og slutte igjen. Da får jeg ikke levd og vert med på noe. De sa at Abstinensene skulle avta etter 4 uker maks. Men jeg var nesten verre og verre for hver dag. I 2-3 mnd:-/ for en møkka medisin

Kvinne, 29 år fra Aust-Agder
Du lurer på om avhengigheten du sliter med skyldes traumer du har opplevd i livet. Det vi vet om avhengighet er at det  kan være både genetisk og sosialt betinget, det vil si at både arv og miljø kan spille inn på hvilke valg vi tar. Ut over det er det vanskelig for oss å svare på hvorfor du er avhengig. Det tenker vi det er greit å snakke med en psykolog om.
Du lurer på om store doseringer Oxynorm har ødelagt livet ditt. Vi er litt usikre på hva du mener med det? Om du slutter med det, er det mest sannsynlig at du etter hvert blir som før igjen, fysisk sett.
Når det gjelder abstinenser fra Oxynorm og andre opioider, pleier man å anta at de fysiske abstinensene gir seg etter 1-3 uker. Det er vanskelig for oss å kommentere hvorfor du hadde abstinenser som ble verre og verre for hver dag da du ikke sier hva slags abstinenser du hadde. Kan det ha vært psykiske abstinenser/ettervirkninger, og ikke fysiske? Dette kan jo ta lengre tid å komme over, og ofte kan det være lurt å ha noen profesjonelle å snakke med i denne perioden.
Det kan være at du har stor nytte av å snakke med noen om det du sliter med. Hvis du ikke allerede har en psykolog eller en annen form for behandling, anbefaler vi deg å snakke med fastlegen din for å få en henvisning.