smerter i skjelettet – amfetamin

Hei. Jeg har injisert amfetamin i ca 4 mnd med få pauser. Par dager kanskje. Her om dagen ble jeg veldig dårlig ca 1 time etter injeksjon. Klarte nesten ikke å gå, ble iskald utenpå og varm inni. Store smerter i skjelettet. Måtte bare legge meg ned under dyna og etter ca 2 timer var jeg helt fin i kroppen igjen. Hva kan dette skyldes? Vi var to stk som ble like dårlig. Kan det være dårlig vare, eller for stor dose? Nysgjerrig og takknemlig for svar!

Kvinne, 24 år fra Akershus
Før vi svarer på dette, er det viktig å understreke at vi kun har det du sier her å svare ut fra. Vi svarer deg derfor på generelt grunnlag, og ut fra den kompetansen vi har. Hvis du bruker sprøyter til vanlig, er det viktig at du skaffer deg kunnskap om hvordan du bruker dette riktig, så du i størst mulig grad unngår denne typen komplikasjoner.
Det kan være mange grunner til det dere opplevde. At det var en for stor dose, er kanskje den minst sannsynlige forklaringen. For du har jo brukt en del over tid nå, og vi vil anta at du doserte mer eller mindre på samme måte som ellers. Dette vet du vel kanskje selv?
Som du sier selv, det kan ha vært urent/dårlig stoff, eller at dere ikke traff helt riktig. Ut fra det du sier høres det ut som dere begge fikk det man kaller «frossan», altså en bakteriell infeksjon eller en «forgiftning». Det stemmer også godt med det du sier om at dere var bedre etter et par timer. I og med at dere begge opplevde det samme, vil vi anta at det har vært urenheter i stoffet som førte til dette. Ut fra det du sier, er dere i fin form igjen nå. Hvis dere er bekymret, bør dere begge oppsøke legehjelp. For å sjekke om dere er bra, kan dere ta tempen og se om den er OK. Dere kan også sjekke om dere er varme i huden rundt stikkstedet, eller om det er hovnet opp. Hvis det er hovent/varmt og/eller dere har feber, bør dere altså oppsøke lege.
.