Ritalin misbruk, farlig?

Hei, jeg hadde en operasjon i benet mitt på mandag. Og når jeg kom hjem etter operasjonen var jeg utrolig sliten og ingen energi etter narkose og morfin jeg hadde fått på sykehuset. Så da lå jeg på soffaen og bare vrei meg i smerter, kroppen min var helt utslitt og ville bare sove, øyelukkene mine var kjempe tunge og hodet mitt var tomt .. Men foten min var så utrolig vond og den bare holdt meg våken og der var helt forferdelig og ligge der og bare ville sove samtidig som man ble holdt våken av smerter, jeg ble skikkelig kvalm og dårlig av dette! Det var helt grusomt og kan ikke beskrives.. Så da tok jeg og sniffa 90 mg Ritalin for å se om det kunne holde meg våken og det gjor det!! Så etter noen timer begynte det samme å skje igjen .. Så da tok jeg enda 90 mg og sniffa og jeg ble våken igjen.. Samtidig som jeg fikk heftig hjertebank, hodepine, begynte å svette myye, sjelvinger og ufrivillige muskelbevegelser.. Og jeg sov ikke et sekund den natten, jeg fikk sove fra 8 om morgene til 10 ellerno. Og hadde fremdeles noen av de plagene men de gikk litt mer over litt ut på dagen men så fikk jeg veldig muskel smerter mest oppe ved bringa,bryst og skulder området.. Etter hvertbleder ganske ille så jeg fikk ikke puste så godt, så da fikk jeg et angstanfall.. Og nå tar jeg Ritalin når jeg føler jeg trenger det og vil ha mer og mer hele tiden.. Hva bør jeg gjøre? Jeg vil ikke fortelle legen min dette.. Også lurte jeg på om hva som er farligst av Ritalin og amfetamin?

Kvinne, 18 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Ritalin er medisin som brukes av folk som har diagnosen ADHD. Ritalin inneholder metylfenidat, som er et stoff som er beslektet med amfetamin. Om man er genetisk disponert for hjertefeil kan metylfenidat være farlig å bruke. Man tar derfor vanligvis elektrokardiogram (EKG) av mennesker som skal starte på disse medisinene. Dette er for å undersøke hjertet og forebygge eventuelle skader som følge av medisinene. Dette får du naturligvis ikke gjort om du tar medisinene illegalt.
Ritalin kan gi en rekke kortidsvirkninger.  Psykiske lidelser, angst, depresjon, psykose, mani, vrangforestillinger, irritabilitet, mangel på spontanitet og tilbaketrukkethet er eksempler på dette. De aller færreste får alvorlige bivirkninger, men det kan altså skje. Det er derimot ikke uvanlig å få noe forhøyet angstfølelse, høy puls, tørr munn og en apatifølelse. Magesmerter og søvnproblemer kan også oppstå.
Hvis du tar store doser av stoffet kan det være farlig.
Ritalin virker ikke like lenge og like sterkt som amfetamin, men hyppig bruk kan føre til avhengighet. Du kan lese mer om amfetamin på våre sider Fakta om ulike rusmidler.
Hvis du ikke ønsker å snakke med fastlegen din om bruken av Ritalin, så er det andre steder du kan henvende deg. Du kan kontakte Helsestasjon for ungdom, og /eller ta kontakt med nærmeste Utekontakt. Begge steder har taushetsplikt.
Det ikke lett for oss å forutsi hva langtidsvirkningene er om du fortsetter å bruke  Ritalin og/eller Concerta som rusmidler. Men det som kan sies er at du ved å «ruse deg flink» går glipp av å lære vanlige metoder for å takle ting og prestere ting på. Du vil gjennom livet komme i mange situasjoner som krever konsentrasjon og fokus. Du bør tenke på om du ønsker å takle disse situasjonene ved bruk av medisiner du kanskje egentlig ikke trenger, eller om du ønsker å lære deg å takle det på annet vis.