Pillemisbruk

Hei. Jeg er en 20, snart 21 år gammel gutt som tror jeg sliter med pillemisbruk. Det gjelder spesielt sentralstilulerende midler som xanax og diazepam, men også opiater som tramadol, oxycontin og andre smertestillende har jeg brukt for å oppnå eufori. Jeg er på reise i mindre utviklete deler av verden så alt blir solgt over disken her, noe som gjør fristelsen sterkere og pillene vanskeligere å holde seg unna. Jeg tar også store mengder enn hva en lege ville anbefalt til syke mennesker, spesielt når det gjelder valium og xanax ettersom en overdose nærmest er umulig. Jeg har slitt med angst og uro hjemme når jeg studerte i Bergen, men det har jeg aldri fortalt noen. Mitt opphold i U-land fortsetter de neste 8 månedene og jeg vil ikke komme hjem som et vrak. Hva kan jeg gjøre for å lette på suget etter pillene, og hvordan kan jeg endre tankesettet mitt som tilsier at jeg trenger rusen, noe som jeg egentlig ikke gjør? Hilsen reiseglad gutt

Mann, 20 år fra Hordaland
Bare en liten avklaring først. Alprazolam (Xanax/Xanor) og diazepam er dempende stoffer (det er alle benzodiazepiner). I store doser kan de gi såkalte «paradoksaleffekter», dvs. at man kan bli gira og føle seg «oppe» av dem. Men benzodiazepiner er dempende stoffer, ikke sentralstimulerende. Grunnen til at du føler de er stimulerende, er nok at du bruker store doser. Fortsetter du med det, blir du avhengig lenge før du kommer hjem til Norge. Det samme gjelder opiater/opioider som tramadol og oxycontin. Både opiater/opioider og benzodiazepiner er ganske sterkt avhengighetsskapende, og fortsetter denne bruken, vil du få tildels kraftige abstinenser når du kommer hjem. I tillegg til, eller som en del av, abstinensene vil dette føre til mer angst og uro. Ikke minst gjelder det deg som har en underliggende angstlidelse fra før.
Det er helt sikkert dårlig med hjelp å få der du er nå. Det du bør tenke på nå er skadereduksjon og moderasjon. Hvis du vil høre vår mening, er den at du bør forsøke å trappe deg ned. Ikke gjør det for raskt, ta deg tid, slik at du unngår for mye abstinensreaksjoner og psykisk ubehag. Det beste er nok om du trapper deg ned til terapeutiske doser på benzodiazepiner. Opiaoidene bruker du for å oppnå eufori, rus, og dette vil du ikke få av en lege i Norge. Fortsetter du, vil du trenge avrusning og medisinsk hjelp i Norge. Informasjon om hva som er anbefalte doser finner du på Felleskatalogen.no.
Når du kommer til Norge, er det hjelp å få. Du kan både få hjelp for det underliggende problemet, angst og uro, og du kan få hjelp til å trappe deg ned og eventuelt slutte. Om du vil forsøke å slutte helt eller begrense bruken mest mulig, trenger du ikke ta stilling til nå. Dette kan du finne ut av på et senere tidspunkt. Og du må finne det ut i samråd med helsepersonell som f.eks. et behandlingssted og/eller en psykolog/psykiater. Du har sikkert en fastlege i Norge. Snakk med din lege om avrusning og behandling. Det kan du muligens gjøre før du reiser hjem, kanskje over telefonen eller per epost.
Tankesettet ditt kan det hende du trenger hjelp til å endre. Når du er/blir avhengig av rusmidler, er det en god del av tankesettet ditt – automatiserte tanker – som styres av avhengigheten. Dette er forårsaket av at det skjer strukturelle endringer i hjernen din når du er avhengig. Hvis du vil lese om rusmidler og hjernen finner du det her. Du finner informasjon om avhengighet her. Det som skal til for å endre dette er mer eller mindre langvaring behandling/terapi/samtaler og veiledning. Du vil nok måtte jobbe med dette over tid og med folk som kan støtte og veilede deg. Først må man ta det rent fysiologiske som nedtrapping og avrusning. Deretter kan man begynne å endre tankesttet.