Metadon sammen med andre medikament

Når man er metadon avhengig, kan man da bruke andre medikament som Apodorm, Zopiclone og Rivotril. Har det noen hensikt og gi metadon når man samtidig bruker andre medikament. Gjeler institusjons pasienter.

Kvinne, 52 år fra Rogaland
I utgangspunktet er det behandlende lege/LAR eller institusjonen som skal vurdere dette. Det er vel LAR som foreskriver metadonen? Vi er ikke helsepersonell, og vi kjenner ikke denne personen heller. Vi kan kun svare deg på generelt grunnlag.
Det er mange som går på substitusjonsbehandling som bruker benzodiazepiner (og derivater) uten at det er noe problem rent medisinsk. Det er selvsagt et problem om man misbruker, bruker for høye doser, ruser seg på det eller omsetter det. men om metadon og disse medikamentene brukes i terapeutiske doser, er det ikke et et stort problem. Det forutsetter at pasienten er stabil på fast døgndose metadon. Er h*n ikke det, er det temmelig stor fare for overdose. Misbruk, fare for  overdose og illegal omsetning er også årsaker til at LAR i størst mulig grad vil ha sine pasienter benzodiazepinfrie. Men som sagt, i terapeutiske doser er dette ikke et stort problem om pasienten er stabil på metadon.
Du spør om det har «noen hensikt og gi metadon når man samtidig bruker andre medikament». Det er et litt merkelig spørsmål, synes vi. Vi vet ikke om du jobber med vedkommende pasient, eller om du bare spør på generelt grunnlag? Hvis du jobber med dette, er du vel klar over at metadon er et opioid? Det brukes for å holde pasienten abstinensfri og stabil etter heroinbruk. Hvis personen går på metadon og man slutter å gi ham/henne det, vil h*n temmelig raskt få sterke absinensreaksjoner, noe som er helt uforsvarlig både medisinsk og etisk. Benzodiazepiner er beroligende, søvnfremkallende, angstdempende (de tre du nevner har ulike virkningsområder). De to medikamentgruppene brukes altså i helt forskjellig henseende. Svaret på spørsmålet ditt er ja, selvfølgelig har det en hensikt, hensikten er å holde vedkommende person heroinfri og stabil. Benzodiazepinene derimot brukes ikke for å holde personen vekk fra heroin, men i forbindelse med angst, uro og søvnproblemer.
Vi anbefaler deg å lese om de forskjellig medikamentene i Felleskatalogen, hvis du trenger mer informasjon. Eventuelt kan du snakke med forskrivende instans/LAR når det gjelder samtidig bruk av metadon og benzodiazepiner.