Konsekvenser for pappa

Hei. Pappa er en alkoholiker. Mamma og pappa har en avtale om at jeg og mine søsken skal være til han annenhver helg og i noen ferier. Men som vanlig bryter/ ødelegger pappa denne avtalen. Og da har han ikke rett på å ha oss mer. Mamma har lest i en bok at- hvorfor kan ikke alkoholikeren ta konsekvensene av det han gjør. Men det blir noen konsekvenser på oss også, vi får ikke møte familien på pappa sin side av familien. Jeg har ikke et nært forhold til min far, for han har gjort så mye forferdelig mot meg før så han har jeg nesten ikke snakket med på 3-4 månender. Så hva skal jeg gjøre??

Kvinne, 17 år fra Nord-Trøndelag
Vi skjønner veldig godt at dette er vanskelig for deg, og det er synd at du skal miste kontakt med familien på din fars side på grunn av det pappaen din gjør. Vi er litt usikre på hva du mener om å dra på helgeturer/ferier til pappa. Om han ikke følger opp og har et alvorlig alkoholproblem så skjønner vi at det er vanskelig for mamma/barnevernet å gi han veldig mange sjanser. Det er nok noe i det du sier om at alkohollikeren må ta konsekvensene av det han gjør. Ikke for å straffe han, men fordi livet blir enda vanskeligere om alt skal orienteres etter hans rusproblemer.
Som du sier, er det dessverre slik at andres rusbruk også har konsekvenser for pårørende. Målet da må bli å minske de konsekvensene mest mulig. Det er nok det som er meningen når det blir bestemt at dere ikke får besøke han, men om det er slik at du likevel ønsker å møte faren din, bør det jo bli tatt på alvor. Kanskje det finnes et kompromiss? For eksempel at dere kan møtes på cafè eller gå en tur sammen (om dere ikke bor veldig langt unna hverandre, da kan jo det bli litt vanskelig).
Det er også synd at dette skal ødelegge for kontakten mellom dere og resten av familien hans. Men er det mulig å møte familien hans uten at han trenger å være med?
Vi tenker at dette er noe du bør snakke om moren din om, og eventuelt barnevernet om de er involvert. Selv om både moren din og barnevernet nok vil det beste for dere, er det viktig at barnas stemme blir hørt. Om det er slik at du vil møte faren din og/eller familien til faren din, bør det være et tema som blir tatt ordentlig opp.
Om du føler du trenger å snakke med noen, kan du sjekke ut BAR – en chattetjeneste på nett. Her kan du snakke helt anonymt om akkurat det du vil. I BARsnakk kan man dele sine erfaringer, tanker og utfordringer rundt foreldre/voksnes rusbruk med andre som har opplevd eller opplever noe av det samme.