Hva gjør barnevernet i saken min? Nykter på 6 året, men avlevert positiv prøve på cannabis.

Hei, bekymrer oss fælt nå, da vi har en datter på snart ett år og det er innlevert bekymringsmelding på meg grunnet mistro fra tidligere »bekjente» har samarbeidet fullt ut og selvfølgelig sagt meg villig til å avlevere urinprøver. 1 av tre har jeg testet positivt på cannabis for, noe jeg mistenker er for at jeg har røkt pipetobakk på en gammel pipe (arvegods fra min avdøde far) den ble av meg tidligere brukt til å røyke hasj på nemlig, men dette har ikke slått meg som ett problem i det hele tatt før jeg fikk svar på den første prøven.. bv er enda ikke underrettet om dette da fastlegen min ikke er tilbake før mandag.. var visst påvist minimalt med cannabinoder i den prøven. forøvrig er vi ett gift par. med verdens nydeligste datter, og har kun fått skryt fra helsestasjon og jordmødre hva oppdragelse og flinkis med jentungen angår… hva skjer nå lurer jeg på? har de rett til å ta henne fra oss? vi har også ett fantastisk støtteapparat i vår nære familie, og vi vil bare bli kvitt bv nå.. forøvrig kontaktet vi selv barnevernet to-tre uker før meldingen kom ang hjelp til barnehageplass i inneværende år.. har lagt alle kort på bordet til de hele tiden, men den positive prøven kom som ei bombe på både meg å mor… hun er og har alltid vært nykter

Mann, 30 år fra Møre og Romsdal
Viser til samtale per telefon. Vi tror ikke dette vil føre til at du/dere mister omsorgen. Vi tror det er meget liten sjanse for at dere mister barnet på dette grunnlaget. Det ville være helt urimelig. Det er mulig du vil bli fulgt opp en periode med urinprøver, og/eller at barnevernet kommer på noen hjemmebesøk. Men ut fra din beskrivelse av situasjonen, skulle dette ikke være noe problem. Dere lever begge et ordnet og nyktert liv og dere får skryt av helsevesenet. Jenta deres har det best sammen med dere, det er åpenbart.
Om du/dere skulle få problemer, anbefaler vi dere å henvise til helsestasjonen og jordmødre; ta dem (og deres «attester») med inn i saken. Dere har selv kontaktet barnevernet, og du har vært helt åpen og ærlig med dem. Har dere behov for støtte i saken, kan dere kontakte noen som kan hjelpe dere. På nettsiden https://barnevernhjelp.no/ har dere mulighet til få bistand av advokat. Om barnevernhjelp.no:
• Alle spørsmål som stilles via tjenesten www.barnevernhjelp.no er gratis.
• All kontakt med barnevernhjelp.no er helt uforpliktende.
• De har også taushetsplikt.