Hjelp, min samboer er rusmisbruker!

Samboeren min er rusmisbruker. Han har missbrukt reseptbelakte medikamenter i en lang tid nå, og legene vil ikke skrive ut lengre til han, så han er i full gang med nedtrapping. På det meste var han oppi 7-10 nobligan 200mg dagen, og er nå nede i 14 i uken nå (legene nekter å skrive ut mer enn det). Problemet er at ettersom de 2 om dagen ikke er nok, og han ofte ender opp med både 3 og 4 samme dag, går han tom før han får sin neste resept av legen. Dette har medført at han har gått til den lokale «narkotikaparken» for å skaffe seg selv. Det er alt i fra smertestillende, subotex, xanor, xanax, cipralex, atarax (??), valium, virval, rivotril osv. Dette er bare det jeg har klart å spore opp på nettet hva det faktisk er, men er garanter mer han har tatt. Han røyker også cannabis daglig. 3-5 jointer dagen. siste 4 ukene har han brukt nesten 20 000 kr på piller og hasj! Han ødelegger forholdet vårt totalt.
Han er forandret seg fullstendig. Han får «klikkebyger» hvor han kaster meg og alle tingene mine ut av leilighetenn, knuser alt i leiligheten, skader meg og andre rundt han. Han ble lagt inn på glattcelle av politiet ene dagen, og andre dagen ble han tvangsinnlagt, men slapp ut igjen etter 20 timer. Han vet han har et problem, men nekter å ta i mot hjelp. Han nekter å legge seg inn for å få den behandlingen han trenger for å bli frisk. Jeg er helt rådvill.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å innse at han trenger profesjonell hjelp. at han ikke klarer dette aleine.. Jeg ønsker ikke å gå i fra han, for jeg vet han er ikke seg selv. jeg vet at når han kommer seg ut av rusen, så blir han normal igjen. Men jeg begynner å bli utålmodig, da dette går ut over meg også. Både som kjæreste og samboer.. Jeg vet det ikke er noe fasit svar på hva man skal gjøre i en slik situasjon, og at han ikke kan tvinges til å få behandling (han må jo være innstilt på å få hjelp, for å klare å fullføre behandlingen og ikke havne rett utpå igjen når han slipper ut), men jeg ber dere om råd og tips. Jeg er helt utslitt. både psykisk og fysisk..

Kvinne, 20 år fra Hordaland
Det er, som du sier selv, ikke noe fasitsvar på hva man skal gjøre i en slik situasjon. Vi kan heller ikke fortelle deg hvorvidt dette er et bra forhold for deg å være i. Men det er i alle fall noe du kan tenke gjennom. Du sier «han er i full gang med nedtrapping», men det høres ikke akkurat slik ut. Hvis han har brukt 20 000 på piller og hasj i løpet av 4 uker, så utgjør det en ganske stor mengde stoff (og ganske mye penger).
Det som i alle fall er helt sikkert, er at du bør vare på deg selv oppi alt dette kaoset. Og kanskje du bør finne noen å snakke med om hvordan ting er for deg. Du kan gå til din fastlege og fortelle om din situasjon. Legen kan da skrive en henvisning til Bergensklinikkene, hvor de har mange ulike tilbud til pårørende (kurs, samtaler, grupper osv). Det kan være en god idé å komme i kontakt med et behandlingssted, som f.eks. Bergensklinikkene. For der kan han også få hjelp, dersom han måtte ønske det etterhvert.
Hvis du tenker at dette er noe du skal gjøre på egen hånd, er det mulig du kanskje skal si til ham at det er på tide med en time-out. Fordi det kan hende at du ikke kan gjøre så mye mer for ham nå. En mulighet er at du sier til ham «Jeg trenger en pause, fordi for meg er denne situasjonen uholdbar. Jeg vil ikke ha det på den måten. Du kan kontakte meg når du har bestemt deg for hva du vil gjøre.» Noe sånt kan du si. Hvis han da kommer seg, eller ønsker hjelp, kan du være der for ham og hjelpe og støtte ham.
Du sier han «får «klikkebyger» hvor han kaster meg og alle tingene mine ut av leilighetenn, knuser alt i leiligheten, skader meg og andre rundt han.» Hvis han er voldelig – fysisk og/eller psykisk – finnes det hjelp å få. Krisesenteret for Bergen og omegn er et lavterskeltilbud for personer som har vært utsatt for vold i nære relasjoner og som trenger beskyttelse eller veiledning. Hvis du noen gang skulle trenge det, ring dem på 55 31 50 50; de er der for deg.