Hjelp

Hei! Jeg har nå vært cleen i 11 måneder etter jeg gikk inn i et akankontrakt. Jeg har fått fastjobb og framtiden min er reddet takket være det, men jeg har fått store problemer med og leve etter det. Jeg får ikke sove, jeg rister hele tiden før jeg ska sove. Jeg får enormt med syke tanker , jeg svetter ofte før jeg ska sove, ryktet mitt som narkis er på vei ned men jeg føler alle tror jeg er det. Stoffene jeg har brukt er: 3 år med hasj, og de 2 siste månedene tok jeg syre 1 gang, heroin 2 ganger, amfetamin 6-7 ganger og kokain 1 gang. Hva ska jeg gjøre med meg selv? Orker snart ikke mer

Mann, 20 år fra Hordaland
Først vil vi bare gratulere deg med det du har fått til mad jobb og at du har klart å slutte med rus.
Det er, som du sier, veldig ofte at et slikt «stempel» eller stigma som det heter, henger igjen lenge etter at man har endret på livet sitt. Det er veldig synd at det skal være sånn, men det noe du kan lære veldig mye av. Du kan også ta slike erfaringer med deg videre i livet, og bruke det til noe bra; både for deg selv og ev. gjennom å hjelpe andre som har det vanskelig.
De reaksjonene du beskriver høre ikke noe bra ut. Men, det er nå 11 måneder siden du har ruset deg, og slike bivirkninger eller abstinenser vedvarer ikke så lenge. Det er høyst sannsynlig en annen grunn til at du sliter med søvn/innsovning. Det er i alle fall ikke fysiologiske ettervirkninger. Det kan hende du har blitt sterkt påvirket psykisk, men dette er også noe som burde være over nå.
Hva skal du gjøre? Du bør finne noen som kan hjelpe deg. Det beste er snakke med noen. Det kan være en psykolog, eller noen på en DPS. For å få noen å snakke med, trenger du henvisning. Så det beste er kanskje å gå til legen din og fortelle om hvordan du har det. Legen kan henvise deg videre til psykolog, DPS eller f.eks. en søvnklinikk hvor de kan hjelpe deg. Eller kanskje du har noen gjennom AKAN? Det pleier jo vanligvis å være en gruppe når man er på AKAN-avtale, og hvis du fortsatt er i AKAN, kan du snakke med dem om dette.
Uansett hva du gjør er det viktig at du forteller noen om problemene. For hvis du ikke gjør det, kan det utvikle seg til det verre, og da er det lett å begynne med rus igjen for å selvmedisinere deg.