Hasj og bilkjøring

Ikke et spørsmål, mer noe jeg skulle ønske dere opplyste om. siden Thc kan lagres lenge i kroppen og man dømmes på funn i blodprøve kan man miste lappen selv om det er dager siden man har røkt. Selv om man ikke er ruset kan man dermed miste lappen

Mann, 46 år fra Buskerud
Takk for ditt innspill. Det er mulig vi har uttalt oss litt uklart om dette ved visse anledninger.
Når det gjelder cannabis og (bil)kjøring, er det viktig at man skiller mellom brudd på vegtrafikkloven på den ene siden, og helsekrav til førerkort på den andre.
• Vegtrafikkloven. Skal man miste lappen for brudd på vegtrafikkloven, må man være påvirket av stoffet når man kjører. Da testes det med blodprøve (spyttprøve er ikke kommet ennå). Når man tester for THC i en blodprøve, må mangden overstige en viss terskelverdi for at prøven kan kunne kalles positiv. Straffbarhetsgrensen tilsvarende 0,2 promille (mikromol per liter fullblod) er på 0,004 mikromol THC per liter fullblod.
• Helsekrav til førerkort. Ved bruk av illegale rusmidler, som cannabis, fyller man per definisjon ikke helsekravene til førerkort. Det betyr at en som bruker illegale stoffer får førerkortet sitt inndratt for en viss periode, gjerne inntil vedkommende kan dokumentere (urinprøver) rusfrihet over en lengre periode, ofte 6 måneder eller et år. Vi har en side med lenker om rusmidler og trafikk som kan være nyttig om du ønsker å lese mer.