Har jeg ett problem?

Hei. Jeg er en jente på 20 år, som rett og slett ikke klarer helt å skjønne hva jeg skal gjøre. I 1 år har jeg brukt stoff, som kokain og speed jevnlig flere ganger i mnd. Det har aldri gått over til noe jeg gjør i hverdager, men helger. Ofte fredag og lørdag. Jeg har merket at i løpet av dette året siden jeg prøvde første gang, så har psyken min og det fysiske bare blitt verre og verre. Jeg har prøvd å snakke med venner og familie, men jeg tror ikke helt de skjønner alvoret i dette. Jeg ser meg selv falle, og jeg vet at det enda ikke er forsent. Jeg kan enda komme meg ut av dette, og det er det jeg ønsker nå. Jeg er sliten, jeg er sliten av å se meg selv mislykkes for hver dag. Jeg klarte ikke bestå skolen pga rus, og jeg sluttet i jobben pga rus… Jeg vil ha hjelp, men jeg vet ikke hvordan. Og jeg trenger det snarest… Legen min er ikke ett alternativ engang, for jeg kommer ikke overens med han. Takk for hjelp..

Kvinne, 20 år fra Troms
Først vil vi berømme deg for at du vil ta tak i problemene dine og ønsker å få hjelp. Det er ikke en lett innrømmelse, og det er også første og viktigste steg i å komme deg ut av situasjonen din.
Det er synd om din familie ikke ser alvoret, men samtidig er det viktigst at du ser alvoret selv. Fordi det er du selv som må gjøre noe med det. Vi vet ikke på hvilke måter du har forsøkt å komme deg ut av det, og hvorfor du har mislykkes. Det er av og til slik at man må prøve å feile et par ganger før man lykkes med å forbli rusfri. Det kan være vanskelig, men det er absolutt mulig. Det som er viktig er ønsket om å slutte og å holde seg rusfri, samt god hjelp.
Du sier at legen din ikke er et alternativ, så om vi forstår deg riktig har du ikke vært i kontakt med helseapparatet tidligere med problemene dine. Samtidig virker det på oss som om du ønsker hjelp og ikke klarer/ønsker å klare dette alene. Vi skjønner at du ikke vil snakke med legen om du ikke kommer overens med han. Men vet du at du har mulighet til å bytte fastlege? Dette kan du gjør 2 ganger i året, og det kan du gjøre her. Du kan også ringe fastlegetelefonen på 810 59 500.
Og så er det også sånn at selv om du snakker med legen din om dette, så er det ikke nødvendigvis han som trenger å følge deg opp. Det du kan be om fra han, er en henvisning til videre behandling. Om det er en poliklinisk behandling (at du bor hjemme og går til samtaletimer) eller et lengre opphold på en behandlingsinstitusjon du behøver, kan du tenke litt på og eventuelt diskutere sammen med fastlegen din. Du kan ta en titt på Fritt Sykehusvalg sine sider og se hvilke tilbud som finnes i din region (Helse Nord).
Hvis det er slik at du etterhvert ønsker å komme i arbeid men sliter med dette, kan du kontakte ditt lokale NAV-kontor for hjelp. Mange kommuner har tiltak for å hjelpe ungdom ut i arbeidslivet.
I mellomtiden kan du ta en titt på Rushjelp.no. Her finnes det selvhjelpsprogrammer for kokain som kan være interessant for deg å teste ut.
Du er også velkommen til å ringe oss på Rustelefonen på 08588 for å snakke om dette. Vi har åpent hver dag mellom  11-19 (onsdager mellom 10-21).
Lykke til!