Benzodiazepiner

Hei, jeg er en dame som har brukt vival i ca 4 år, ikke hver dag, men gjennomsnitt kan jeg tenke meg ca 7,5-10 mg pr dag. Nå har jeg sluttet på dette ca 3 måneder. Jeg ble plaget av nattsvette etter ca 2 år, men så ikke ligningen mellom disse da. Sliter fremdeles med nattsvette selv etter slutt. Svetten kommer ofte når jeg drømmer og våkner opp kliss våt. Har tatt prøver og alt annet virker greit. Kjenner meg heller ikke igjen selv i hverdagen, jeg kjennes ikke ut som meg selv lenger. Det jeg lurer på da er om jeg kan ha fått ødelagt hjernestrukturen av disse årene, slik at jeg aldri blir helt bra igjen og evnt må forholde meg til disse plagene resten av livet. Eller går det an å bli frisk igjen etter bruk av benzodiazepiner?

Kvinne, 37 år fra Akershus
Undersøkelser om dette tema tyder på at det ikke skjer noe permanent skade i sentralervesystemet etter bruk av benzodiazepiner. Vanligvis tar det noen måneder å bli kvitt de verste abstensene, men de aller fleste blir helt bra igjen etter at man slutter. Problemet er at det tar temmelig lang tid, ofte flere måneder. Du skriver ikke noe om hvorfor du brukte Vival. Hvis det var på grunn av en angstlidelse kan det hende at dine svetteproblemer skyldes dette. Rustelefonen kan ikke svare mere konkret en det. Vi er ikke helsepersonell, og dine symptomer kan vi ikke knytte direkte til benzodiazepinbruk, selv om abstinenser og ettervirkninger som sagt kan henge i flere måneder. Det kan selvsagt være en helt annen årsak til det du opplever. Men vi kan desverre ikke «diagnostisere» – både fordi vi ikke er spesialister/leger og fordi vi har for lite informasjon. Slik vi forstår deg, bruker du ikke andre rusmidler. Svetting er jo en vanlig bivirknig/ettervirkning/abstinensreaksjon ved bruk av en rekke rusmidler, men det virker ikke som dette er tilfelle med deg.
Vi vil anbefale deg å snakke med din fastlege om dette problemet. Reaksjoner på angst varierer mye fra person til person. Vanlige reaksjoner kan blant annet være svetting, Snakk med legen din om dette, det finnes medisiner som reduserer svetteproduksjon.