Bekymring for søskens alkoholvaner

Jeg er tante til to barn på 4 og 6 år.I helgen var i vi ute med storfamilien på restaurant for å feire et jubileum. Min bror er glad i det gode liv, og det er livskvalitet for han å nyte gode viner og også sterkere saker. På denne middagen velger han å drikke to glass vin og et lite glass brennevin (20%). Han har de to barna sittende ved siden av seg. Nå er det snart ferietid og jeg vet at det drikkes øl og vin stort sett hver dag, og så en fest innimellom. Som søster og tante reagerer jeg sterkt på at han drikker sammen med barna. Jeg tenker også på alle hverdagsutfordringer denne unge familien står overfor – de trenger krefter og det får de ikke av å drikke alkolhol, jeg tror de drikke mer en av og til. Mitt spørsmål er om jeg skal fortelle han om hvordan jeg reagerer på denne spesielle situasjonen, og også generelt om hva jeg tenker om hans alkoholforbruk. Jeg skal selv feire et jubileum i nærmeste framtid – jeg drikker ikke alkohol selv og har et ønske om at det skal være alkoholfritt på festen, fordi jeg vil at det skal være trygt og godt for tantebarn (vi planlegger er utflukt over to dager). Hvordan kan jeg på best mulig legge fram dette. Det er en på alle måter fin familie, barna virker trygge og glade, og jeg skulle ønske jeg kunne i større grad kose meg sammen med de, men jeg bekymrer meg for mye om min brors alkoholvaner.

Kvinne, 39 år fra Rogaland
Når det gjelder det å drikke alkohol med (små) barn tilstede, rent generelt sett, er det noe man skal være meget forsiktig med. Omsorgspersoner skal ikke være beruset i selskap med barn. Særlig ikke når de er så unge som 4 og 6.
Den episoden du beskriver, er egentlig alt vi har å forholde oss til. Vi har ikke mer kunnskap om hans alkoholbruk enn det du forteller oss. Da drakk han altså «to glass vin og et lite glass brennevin 20%» (20% er ikke brennevin, men hetvin). Hvis han drakk denne mengden alkohol til middagen, sammen med mat og over en viss tidsperiode (la si en time), er det lite trolig at han ble spesielt beruset. Det la du sikkert merke til om han var eller ikke. Hvordan var adferden hans? Virket han beruset? Når du skal arrangere din fest, og du ønsker at det skal være alkoholfritt, er dette noe han selvsagt bør akseptere og rette seg etter.
Nå som det snart er ferietid, vil det etter hva du sier, «drikkes øl og vin stort sett hver dag, og så en fest innimellom.» Vi vet ikke hva dette konkret betyr. Drikker han én øl til dagen? Eller fem? Drikker han kun til måltider? Drikker han ofte sammen med barna? Er barnas mor tilstede i tillegg til ham? Når de/han skal på fest, inkluderer dette også barna? Alt dette er av vesentlig betydning for hvorvidt det er grunn til bekymring eller ikke.
Du kan gjerne fortelle broren din om hva du tenker angående hans alkoholbruk når han er sammen barna. I en slik sammenheng tenker vi at spørsmålet er ikke om han nyter alkohol overhodet, men om han drikker så han blir brisen/beruset. Det bør ikke skje, og da er det noe du bør ta opp med ham.
Noen ganger må man erkjenne og akseptere at andre mennesker har et annet levesett enn man har selv. Hvis din bror er en ansvarlig mann, som ikke blir beruset sammen med barna sine, men drikker litt alkohol til en bedre middag, er dette i seg selv ikke en grunn til bekymring. Det er nå engang slik at de aller fleste voksne mennesker drikker alkohol. Det er heller ikke uvanlig – eller uansvarlig – at en voksen person drikker vin til maten med barna tilstede.