Bekymret søster

Når jeg var 15-16 år hadde jeg et rusproblem.jeg Ruste meg hver dag på hasj,piller og (amfetamin i ny å ne).nå har broren min ruset seg ofte. Han røyker hver dag,tar amfetamin ofte og ecstasy i ny å ne. Jeg er bekymret for at han skal gå den veien jeg nesten gikk. Har jeg grunn til å bekymret meg? Jeg er der for han ,men det er ikke alt en søster kan gjøre. Han ser dette på som bare moroskyld ..leve-livet-aktig-oppførsel. Han har også gjort kriminelle handlinger. Håper på godt svar.

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
Vi forstår godt at du er bekymret for broren din. Du har selv erfaringer med rus i nær fortid og ser kanskje derfor enda klarere at din bror kan være i fare for å utvikle et alvorlig misbruk.
Du skriver ikke hvor gammel din bror er eller om du har delt dine bekymringer med foreldrene deres. Har du ikke tatt dette opp med forelldrene deres, kanskje du skulle vurdere å snakke med dem. Det er tungt å gå rundt med slike bekymringer på egen hånd. Og som du selv skriver, det er ikke alt en søster kan gjøre..  Du skriver heller ikke om du har snakket med din bror om at du er bekymret for ham. Kanskje du kan snakke med ham sammen med foreldrene deres?
Fortell om deres bekymringer og la ham prate mens dere hører på hvordan han selv opplever situasjonen. Det er ikke sikkert han har forstått hvor bekymret du/dere er.
Tilby dere å hjelpe ham gjennom å bistå med å kontakte hjelpeapparatet. Det er mange måter å få hjelp på, og hva som passer for ham kommer an på hva han selv ønsker, hva slags rusmidler han tar, hvor avhengig han er og så videre.
Hvis han erkjenner et rusproblem og er enig i at han kan trenge hjelp, , kan det i første omgang være lurt å få broren din til å snakke med legen sin. Legen kan henvise videre til behandling. Dere kan jo ta en titt på frittsykehusvalg.no for å se hva slags tilbud som finnes i deres distrikt (helse Midt-Norge). Han kan også dra på helsestasjon for ungdom eller utekontaktene, se kommunen deres sin side for informasjon om hva slags tilbud som finnes. Det er henvisningsfritt og gratis, det vil si at han bare kan dukke opp.
Er han mindreårig (under 18),  og har gjort kriminelle handlinger, så vil politiet antagelig sende en bekymringsmelding til barnevernet. Er han mindreårig ,så kan barnevernet uansett kontaktes for å be om råd og hjelp.
Du/dere er velkommen til å ringe hit på  08588 for å snakke med oss. Vi har åpent hver dag mellom 11-19 (onsdager 10-21). Vi har også en chat som er åpen på hverdager mellom 14 og 17.
Lykke til.