Alkohol/promille i urinen ?

Hei! jeg har ett spørsmål ang Alkohol. Prøvde kalkulatoren på deres side men jeg skjønte ikke helt den. Jeg var på ett selskap der det blei servert alkohol, og jeg drikker svært sjeldent, men da tok jeg et glass med champagne. det var ett glass på 0.1 L champagne som jeg da drakk, og spørsmålet mitt er da om hvor mye promille jeg har og hvor lenge befinner altså den mengden jeg drakk seg i urinen? håper dere kan forklare meg dette og ikke generelt men i mitt tilfelle. takk!

Mann, 29 år fra Oslo
Når du spør om promille, er det en betegnelse på alkoholmengde i blodet. Ordet promille betyr «antall gram alkohol per liter blod.» 1 promille = 1 gram alkohol per liter blod. Så lenge du har noe i blodet, har du det også i urin, men promille er ikke en måleenhet for alkohol i urinen. Man kan måle bruk (eller misbruk) av alkohol ved å teste urinen, også etter at promillen er borte. Men da måler man nedbrytningsstoffer fra alkohol, og ikke selve alkoholen.
Det du drakk er en så minimal mengde alkohol (kanskje 10 gram, maks) at det bare vil være målbart i  meget kort tid.Det gjelder – i dette tilfellet, altså – både urin og blod.
Utrgning av promille, er etter en fomel som er slik: Alkohol i gram / (kroppsvekten i kg x 0,70) – (0,15 x timer fra drikkestart) = promille. Vi vet ikke hvor mye du veier, men la si 80 kilo. Da blir regnestykket slik: 10 gram alkohol/80 x 0,70 = 0,17. Du hadde da altså omlag 0,17 i promille. Man regner at promillen synker med omtrent 0,15 i timen. Det vil si at du hadde ca 0 i promille etter en time.