Urintest

Hei! En person testet positivt på THC en urintest (ikke blodprøve) som man tar i mottakelsen på et akuttmottak. Han hevder det skyldes passiv røyking. Når han satt i en leilighet sammen med to andre som røykte samme kvelden. Er dette sannsynlig? Hvor lenge vises det på testen etter at man har røyket? Det var også uklart utslag på benzodiazepan. Hvor lenge kan dette spores i urinen? Takk!

Kvinne, 34 år fra Nordland
Om passiv cannabisrøyking kan gi utslag på tester, har blitt undersøkt. Resultatene sier at det er teoretisk mulig, men regnes ikke som veldig sannsynlig. Det krever at man oppholder seg så lenge i et røykfylt rom at en person ved full bevissthet ikke ville orket. Derfor er konklusjonene i hovedsak at positive urinprøver på thc betyr at vedkommende har vært aktiv røyker av cannabis.
Ved et enkelt inntak av cannabis  vil det kunne påvises i urin i opptil en uke. Har man  røykt cannabis jevnlig  kan det ta en 8-10 uker før man har rene prøver.
De fleste benzodiazepiner vises i ca en uke i urinen. Det er litt annerledes med diazepam (f.eks. Vival og Valium), som kan vises inntli to uker i urinen
Du kan lese mer om dette på Fürst sine sider om urinprøver.