Teste meg for narkotika

Hei, jeg var ute på byen for noen dager siden og mistenker at jeg kanskje ble dopet ned. Det jeg lurer på er hvordan kan jeg få tatt en hårtest for narkotika?

Mann, 21 år fra Akershus
Det er ikke veldig vanlig å teste for rusmidler ved hjelp av hårprøver. Du kan lese om hårprøver her.
Den mest vanlige måten å teste for rusmidler på, er ved urinprøve. Det beste ville vært å ta en urinprøve hos legen, men da mange rusmidler har forholdsvis kort påvisningstid, kan det hende at det allerede er for seint. Men det er uansett verdt å prøve om du tror du har blitt dopa ned. Om dette (forhåpentligvis ikke) skjer igjen, anbefaler vi at du tisser i et rent glass (eventuelt kjøper kopper for urinprøve på apoteket) raskest mulig, for så å levere det inn til legen.