Steroider og taushetsplikt

Hei. Har legene fortsatt taushets plikt angående bruk av steroider? Det er jo kommet en ny lov som sier all bruk av steroider er forbudt. Er legene nå pliktig og si i fra til politiet? Sier du til fastlegen din at du har begynt på steroider og har lyst å ta nødvendige tester for å kontrollere at alt fortsatt er på stell, vil han utføre dette? På forhånd takk 🙂

Mann, 27 år fra Rogaland
Doping er litt på siden av vårt fagfelt, men vi har snakket med Dopingtelefonen, som har veldig god greie på det. Det er som du sier, bruk av doping er nå kriminalisert.  For mer informasjon anbefaler vi deg å kontakte Dopingtelefonen. Du kan også kontakte Hormonlaboratoriet ved Oslo Universitetssykehus. Se også Endringer i legemiddelloven (utvidet forbud mot dopingmidler m.m.), Helse- og omsorgsdepartementet.
Ja, legen har taushetsplikt. Det er på samme måte som med bruk av andre illegale stoffer. I helt spesielle tilfeller kan taushetsplikten brytes, men regelen er at han har taushetsplikt. Når du spør, «Sier du til fastlegen din at du har begynt på steroider og har lyst å ta nødvendige tester for å kontrollere at alt fortsatt er på stell, vil han utføre dette?», er det et interessant spørsmål. Vi vil tro han utfører dette, med mindre legen din har noen helt spesielle kvaler angående problematikken. Du trenger ikke være redd for å spørre.