Sønn 15 ruser seg

Har en sønn på 15 som ikke sliter fysisk eller psykisk på noen måte, men han ruser seg med både narkotika og alkohol. Som foreldre har vi jo prøvd å stoppe det som da ikke har virket. Han stikker ut om kvelden og ikke kommer hjem før langt på natt. Politiet har vært innblandet i saken og vi har hatt bekymringsmøte. Hva skal vi gjøre med dette? Og så mye vil vi at dette ikke kommer noe lenger i barnevernet.

Kvinne, 38 år fra Nordland
Å ha barn i familien som ruser seg er alltid vanskelig for foreldre og vi forstår at dere er rådville med hensyn til hva dere skal gjøre. Du skriver at dere har prøvd å sette grenser for ham uten at det har virket og at politiet har hatt kontakt med familien. Du skriver ikke noe om bakgrunnen for bekymringsmøtet dere har hatt med politiet. På generelt grunnlag kan vi si at hvis politiet er bekymret for en mindreåring ungdoms situasjon og utvikling, skal det sendes bekymringsmelding til barnevernet. Alle offentlige myndigheter har plikt til å melde fra om barn/unge som har vist «vedvarende alvorlige adferdsvansker», men ut fra du skriver vet vi ikke om det gjelder deres sønn.
Du spør hva dere skal gjøre med dette. Det er flere instanser som kan bistå ungdom og foreldre som sliter. Noen familier oppsøker et Familiekontor for hjelp, andre tar kontakt med DPS, det avhenger av hvilken problematikk som er aktuell for familien. Mange familier og foreldre får god hjelp og støtte fra barnevernet.
Om barnevernet har vært i kontakt med dere går ikke klart frem av det du skriver, Generelt kan vi si at når barnevernet mottar en bekymringsmelding, skal de undersøke innen en uke om det skal opprette en undersøkelse for å utrede situasjonen nærmere. Da vil en saksbehandler ha samtaler med foreldre og ungdommen det gjelder samt innhente opplysninger fra ulike instanser, f.eks. skole. Etter undersøkelsen er ferdig, blir saken noen ganger avsluttet uten videre oppfølging. Andre ganger vil barnevernet sammen med familien kan barnevernet sette igang tiltak som vurderes riktig for ungdommen og foreldrene..
Dere kan lese mer om hvordan barnevernet arbeider her: Barnevernet.no
Vi håper at dere får kontakt med noen som kan hjelpe dere fremover, hvis dere har behov for å snakke med oss på RUStelefonen kan vi ringes alle dager mellom 11 og 19 (onsdager til 21). Vi har også åpen chat alle hverdager mellom 14 og 17.