Samboeren min har nedtur

Hva skal jeg gjøre når samboeren min har nedtur? Han snorta pepper i helga, og nå har han nedtur. Han er sur og slenger bare dritt til meg. Skal jeg ta det han sier seriøst eller er det rusen som prater? Dette skjer hver gang han har nedtur, men jeg begynner å lure på om det er det han sier nå han egentlig mener, eller hva det er som skjer…

Kvinne, 23 år fra Vestfold
Vi kjenner ikke kjæresten din, og vet ikke hvordan han er mot deg når han ikke er på nedtur, men om det er slik at han ellers er et fromt lam, så kan det nok ha sammenheng med amfetamin (pepper)-nedturen, ja. Amfetamin-nedturer kan være ganske slitsomme, og depressive tanker, paranoia, angst og også aggresjon er ikke helt uvanlig, og kan vare noen dager. Samme symptomer kan også oppstå under selve rusen. Her kan du lese mer om amfetamin. Vi foreslår at du spør han da han ikke er på nedtur om det er noe i det han sier, og forteller at du opplever det som vanskelig. Om det er slik at han ofte har nedturer og dermed ofte er vanskelig mot deg, så kan det jo også være en fordel å tenke over hvor mye du orker å ta i mot, nedtur eller ikke. Et annet alternativ er å be han ha nedturene sine et annet sted, eventuelt dra vekk og komme tilbake da han er seg selv igjen.