Indirekte besittelse?

Hei Jeg lurer på hva som er potensielle konsekvenser av å ha et nært forhold til noen som jevnlig røyker hasj? Spesifikt to ting: – hvor stor er risikoen for passiv røyking? Dersom du sitter ved siden av noen, vil du få det i deg, og vil da det vise dersom du skulle bli bedt om en urinprøve? Hvor lenge vil det i såfall sitte i kroppen? og – Dersom samboeren din skulle ha litt (et par gram) liggende i leiligheten du også bor i, kan du bli tatt for besittelse da?

Kvinne, 20 år fra Sogn og Fjordane
Om passiv cannabisrøyking kan gi utslag på tester, har blitt undersøkt. Resultatene sier at det er teoretisk mulig, men regnes ikke som veldig sannsynlig. Det krever at man oppholder seg så lenge i et røykfylt rom at en person ved full bevissthet ikke ville orket. Derfor er konklusjonene i hovedsak at positive urinprøver på thc betyr at vedkommende har vært aktiv røyker av cannabis.
Hvis samboeren din har hasj liggende hjemme vil du kunne få et forklaringsproblem dersom politiet oppdager det. Da må du forklare at dette er din samboers hasj. Dersom politiet ikke tror deg vil du kunne bli tatt for besittelse. Det tryggeste er å ikke oppbevare narkotika hjemme.