Hvorfor er alkohol lovlig og marijuana ulovlig?

Hei, jeg har da akkurat fylt 18 år og kan nå drikke meg både full og dritings og kose meg med både ringnes og fruktvin. Jeg fikk nylig tilbud om å prøve en såkalt «joint», og var ble overassket over hvor stigmatisert dette «stoffet» faktisk er. Så derfor lurer jeg bare på hva det er som stopper den norske regjeringen i å legalisere dette stoffet, og hvorfor i alle dager er alkohol lovlig og ikke mange av de andre «hardcore» narcotics?

Kvinne, 19 år fra Oslo
Det er nok mange grunner til at alkohol er lovlig og marihuana/hasj/cannabis er ulovlig i Norge. Norge har i stor i stor grad innført den lovgivningen som har blitt innført ellers i verden, et totalforbud har vært vanlig. Dette er imidlertid en lovgivning som ikke har vært konstant, en periode ble potensielle reaksjoner økt, nå har enkelte land avkriminalisert mindre mengder til eget bruk. En årsak til at illegale rusmidler oppleves som stigmatiserende å bruke er nok at det er ulovlig, og den som bruker det risikerer straffeforfølgelse. RUStelefonen er en offentlig informasjonstjeneste som verken kan eller vil delta i debatter om rusmiddelpolitikk. Hvis du ønsker å engasjere deg i dette spørsmålet, delta i debatter eller påvirke politikken, er det både nettsteder, organisasjoner og politiske partier du kan kontakte.