Hjemmeboende sønn som ruser seg

Vi har en hjemmeboende myndig sønn som røyker hasj og har brukt/forsøkt amfetamin. Det sier han at han har sluttet med. I høst var han aggressiv og deprimert og i perioder virket han nesten psykotisk. Etter jul er han en helt annen gutt i godt humør, sjelden aggresjon osv allikevel er jeg usikker på hva han driver med og om jeg kan stole på han. Han bruker fortsatt hasj – det innrømmer han når jeg spør. Han har også startet i jobb etter jul. Jeg vet ikke hva jeg kan/skal gjøre og hvor jeg kan få hjelp. Har bedt han søke hjelp men det vil han ikke, vet heller ikke hvor han kan få hjelp. Tror han trenger noen å prate med.

Kvinne, 57 år fra Østfold
Ja, det kunne vært bra for ham å ha noen å snakke med. Han kan henvende seg til fastelege og be om henvisning til en DPS/ruspoliklinikk. Der treffer han en samtalepartner som kan hjelpe ham å slutte med rus, om han ønsker det. Behandling er basert på frivillighet, og det er i de fleste tilfeller det beste grunnlaget for et vellykket resultat. Det finnes også nettsider som tilbyr oppfølging og hjelp. Stiftelsen Bergensklinikkene sin internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene kan skje helt anonymt på internett. Her finner du mer informasjon.
Hvis du/dere som forelder/pårørende trenger noen å snakke med, anbefaler vi deg et Veiledningssenter for pårørende.