Hasj/marhuiana

Jeg er en gutt på16år som lurer på litt forskjellig angående hasj og marhuiana. Det eg lurer på er hva forskjellen på hasju og marhuiana er og hva som er mest skadlig for kroppen, ta seg ein joint eller gå på fest og drikke seg dritings på brennevin? Er det skadlig i det hele tatt og røyke ein joint dller to i månen? Er det farlig og røyke cannabis om det er i små mengder, vist det ikkje er enn vane men noe man bare gjør et par ganger i månen?

Mann, 16 år fra Hordaland
Cannabis er en fellesbetegnelse for produkter fra planten Cannabis sativa. Det viktigste aktive virkestoffet i cannabis er tetrahydrocannabinol (THC). THC er fettløselig og lagrer seg i kroppens fettvev og i hjernens myelin. Røyker du cannabis jevnlig vil du gradvis få et lager av THC i kroppen. Røyker du daglig kan det ta opptil 6-10 uker før THC er ute av kroppen.
1. Forskjellen på hasj og marihuana.
Det finnes tre ulike cannabis-produkter. Hasj inneholder fra 4 – 8 % THC. Hasj er plantens kvae som presses sammen med plantedeler. Hasj kan både spises og røykes. Ved spising kommer effekten senere og varer lengre. Marihuana inneholder tradisjonelt fra 1 – 3 % THC. Gjennom foredling av planten kan THC-innholdet økes til 15 – 25 %. Marihuana er tørkede blader og toppskudd fra hunnplanten som males og røykes i jointer. Cannabisolje er planteolje ekstrahert ved hjelp av løsemiddel, og kan inneholde fra 40 – 60 % THC. Den er flytende og kan påføres tobakk / hasj for så å røykes.
2. Hva er mest skadlig for kroppen, ta seg ein joint eller gå på fest og drikke seg dritings på brennevin?
Å gå på fest og drikke seg dritings på brennevin er utvilsomt mer skadelig for kroppen enn å ta en joint.
3. Er det skadlig i det hele tatt å røyke ein joint eller to i måneden?/ Er det farlig å røyke cannabis om det er i små mengder, hvis det ikkje er en vane men noe man bare gjør et par ganger i måneden?
Ikke spesielt skadelig, i alle fall ikke for kroppens organer osv. Selv røykingen er jo skadelig, på samme måte som røyking ellers, men en-to ganger i måneden er ikke spesielt ofte sammenliknet med folk som f.eks. røyker 20 sigaretter daglig. Det er klart at noen mennesker er sårbare for negative virkninger av cannabis. Dette dreier seg i hovedsak om psykiske problemer som angst, depresjon osv. Om man ikke er disponert for mentale problemer, er inntak av en joint eller to i måneden lite skadelig og risikabelt.