Hasj i te

Hei! Stiller spørsmål til dere da vår sønn på snart 17 har vært på fest der det ble servert te. Han har nå fått en telefon m SMS der han har fått informasjon om at teen inneholdt hasj og at han er blitt lurt. Han er fotballspiller og satser på fotball. Vi er selvfølgelig bekymret som foreldre og lurer på hvor lang tid dette sitter i kroppen og om det vil slå ut på urintest, evt. hvor lang tid det ta før kroppen har kvittet seg med stoffet. Han sier han drakk en kopp og ble uvel og fikk vondt i magen. Hilsen fortvilte foreldre og en fortvilet ungdom

Kvinne, 44 år fra Hordaland
Ja, det skjønner vi meget godt er en fortvilet situasjon. Håper han ikke har fått negative virkniger som angst og ubehag av det. Når det gjelder deres spørsmål om påvisningstiden, er den på +/- en uke. Da stoffet er inntatt via tarmen, vil det ta noe lengre tid før virkningen kommer, og påvisningstiden kan bli noe lengre – men dette er marginalt. Tommelfingerregel er at enkeltinntak = en uke påvisningstid.
Dersom det er mer enn en uke til han skal testes, vil han trolig være negativ. I så tilfelle er det kanskje ikke vits i å si noe om det. Det må dere nesten vurdere selv. Når det gjelder selve inntaket – sett bort fra det som har med idretten å gjøre og testing – er det ingen grunn til bekymring. Vi skjønner at han er redd og fortvilet, men om han utover det har det bra mentalt/psykisk, er et slikt enkeltinntak ikke skadelig for ham. Kanskje det er greit å forsøke å berolige ham litt i så henseende.
Hvis han selv eller dere har behov for å drøfte denne situasjonen med oss, er dere hjertelig velkommen til å ringe (anonymt). Vi har åpent man-søn 11-19 (ons 10-21). Kanskje dere skal vurdere å kontakte Antidoping Norge for råd og veiledning? De har telefonnummer 09765.