Har jeg et problem?

Hei, jeg lurer på om jeg har et rusproblem eller ikke. Bestefaren min var alkoholiker, og moren min har misbrukt både alkohol og andre smertestillende tabletter i en lang periode mens jeg var ungdom, men hun misbruker ikke veldig mye nå. Men hun brukte det da hun hadde det spesielt vanskelig, som var over en periode på flere år. Når det kommer til meg selv, har jeg hatt en tendens til å ikke klare å slutte å drikke før jeg blir full. Og nå har jeg hatt det vanskelig, og det startet med at jeg kjøpte vin for å drikke et glass vin, for å klare å kjenne litt mer på følelsene mine, og å tenke litt mer fritt. Men det ble ikke bare et glass vin, det ble fort en flaske vin, og over en periode på ca en uke/ eller en og en halv uke så drakk jeg litt over en flaske vin hver kveld, alene, mens jeg hadde det vanskelig. Jeg avlyste alle avtaler med psykolog etc, isolerte meg hjemme, og drakk, og hørte mye på melankolsk musikk. Jeg kan gå lange perioder uten at jeg drikker, flere måneder, men jeg føler at jeg sliter litt med å stoppe når jeg først starter, fordi jeg vil ha mer av den «godfølelsen» man får når man drikker, selv om den «godfølelsen» ikke blir bedre av å bli full. Den er best når jeg bare er litt brisen, men dette glemmer jeg alltid, eller tar ikke hensyn til. Jeg er en kreativ person, som er opptatt av å gå inn i meg selv, og å utfordre tankene mine, for å kunne skrive gode sanger. Iblant kan det virker som om litt alkohol kan hjelpe til med dette, men for mye er altså ikke til noe hjelp. En gang jeg var ute på restaurant og drakk to glass vin med en venn, måtte jeg ha mer da jeg kom hjem, og drakk videre for meg selv. Kan dette være det som går under periodedranker? Eller er det ikke så alvorlig? Jeg drikker altså i perioder alene, og sliter litt med å stoppe før jeg blir full. Har jeg et alkoholproblem? Ønsker ikke at noen pynter på noe for å ta hensyn, vær ærlige.

Kvinne, 24 år fra Oppland
Takk for ditt innlegg. Du beskriver situasjonen, og ditt forhold til alkohol, på en veldig god måte. Derfor bruker vi også mange av dine egne formuleringer i svaret.
Først vil vi si at vi skal være meget forsiktige med å «diagnostisere» deg, hvis du skjønner hva vi mener. Men i og med at du spør, kan vi si hva vi tenker. Det finnes diagnoseverktøy som brukes i det kliniske arbeidet med folk som ruser seg. I følge et slikt diagnosesystem, er det to ting du selv nevner som kan peke i retning av en slags variant av et alkoholproblem. Det ene er det de kaller «tap av kontroll». Det betyr i praksis at man drikker mer enn man egentlig hadde tenkt i utgangspunktet. Noe av det du sier tyder på at det er sånn for deg. Et annet moment, er det du nevner om at du «avlyste alle avtaler med psykolog etc, isolerte meg hjemme, og drakk, og hørte mye på melankolsk musikk.» Dette at man ikke stiller på ting man egentlig skulle, på grunn av alkohol, er også et kriterium. Utover dette kan man kanskje tenke at mengden alkohol du drikker i snitt muligens overskrider det som er sunt. Alt dette kan du lese mer om i vår artikkel om avhengighet.
På den annen side oppfatter vi deg ikke som veldig preget og alkoholisert, om vi kan bruke det uttrykket. Du sier for eksempel: «i en periode på ca en uke/ eller en og en halv uke så drakk jeg litt over en flaske vin hver kveld, alene, mens jeg hadde det vanskelig.» Hvis det hadde vært sånn  hver uke, ville vi ikke nøle med å si at du hadde et alkoholproblem. Men det er ikke sånn hele tiden. Det er ikke noe galt, og det betyr ikke at du er alkoholiker, selv om du gjorde dette i en liten periode du hadde det vanskelig. Kanskje det var noe slikt du trengte der og da for å komme deg over en vanskelig periode. Du sier «[jeg] kan gå lange perioder uten at jeg drikker, flere måneder, men jeg føler at jeg sliter litt med å stoppe når jeg først starter, fordi jeg vil ha mer av den «godfølelsen» man får når man drikker.» Du setter ord på det selv. Du vet hva som er den gode følelsen du er ute etter, men synes det er vanskelig å holde deg der når du har opnådd den.
Vi oppfatter det slik at du er musiker/låtskriver. En ting er det viktig å være meget forsiktig med, og det er å bruke alkohol – eller andre rusmidler – som et nødvendig redskap i en kreativ prosess. Det betyr ikke at du aldri bør eller kan drikke vin og være kreativ. Men i det man trenger, eller føler at man må være brisen for å være kreativ, kan det fort bli et stort problem.
Du er veldig bevisst på din egen situasjon, og det er viktig. Fortsett med det. Du er ikke kommet dit at dette er noe du trenger hjelp til å endre/moderere. Men du er heller ikke utenfor en viss «risikosone». Det er mange som er i den situasjonen, og de aller fleste reflkterer ikke så mye over det før problemet blir relativt stort. Kanskje du ikke skal krisemaksimere på dette stadiet. Men du kan vurdere om du skal øve deg på å bruke alkohol slik du selv egentlig ønsker, nemlig å oppnå den gode følelsen når du drikker, og ikke drikke for ofte. Det kan hende du kan ha nytte av å kikke litt på en bok vi kjenner til. Den heter Alkohol og livsstil -Strategier for moderasjon, og er skrevet av en psykolog som heter Fanny Duckert. Biblioteket til SIRUS har sannsynligvis den, om du vil låne den. De sender også bøker i posten. Du kan også kikke på nettsiden rushjelp.no, hvor du kan teste ditt forbruk og ev. ta det selvhjelpsprogrammet de har der.
Vi håper dette var til litt nytte for deg.