Depresjon etter hasj

Jeg har hadd en periode (par måneder) der jeg har røyket en del hasj. ikke noe jeg har gjort mye før. Sliter veldig med depresjon og angst etter dette. er dette noe som vil gå over etter tid eller er det noe jeg må gjøre??

Mann, 21 år fra Sør-Trøndelag
De abstinenssymptomene du beskriver er ikke uvanlige, men selvsagt ubehagelige. Akkurat hvor lenge dette vil vare, er det vanskelig å svare på , da det er veldig individuelt. Men tid er en viktig faktor. Hvis du leser hasjguiden kan du lese litt mer om dette. Noen kommuner driver kurs for hasjavvenning, «Ut av tåka», og du kan jo sjekke med din kommune om de har noe tilsvarende. Det er mange psykologer som har god erfaring i å hjelpe mennesker med angst og depresjonsproblemer. Dette er noe du kan snakke med legen din om. Vær da klar over at du kan risikere at legen melder fra til fylkeslegen hvis du presenterer dette som et rusproblem. Vi vil gjøre det klart at vi ikke kan svare for hvordan din lege vil vurdere ditt tilfelle, vi kan bare svare på et generelt grunnlag.
«Rusmisbrukere fyller ikke førerkortforskriftens helsekrav. Det er et vanlig problem at pasient – og lege – blander vegtrafikkloven inn i disse sakene, og hevder at så lenge de ikke kjører etter at de har drukket eller ruset seg så skal ikke rusmisbruket ha konsekvens for førerkortet. Det er feil. Rusmisbruk er en sykdomstilstand som omfattes av førerkortforskriftens helsekrav. Alkoholmisbruk er vanskelig å definere med klare grenser, men hvis noen har et så stort forbruk av alkohol at det over tid går ut over ens normale fungeringsevne eller konsumet på sikt fører til fysiske helseskader, så er et misbruk tilstede. Fylkesmannen i Rogaland fremholder videre at all bruk av illegale rusmidler, inkludert hasj, er rusmisbruk, og omfattes dermed av førerkortforskriftens helsekrav. Ved misbruk av alkohol eller andre rusmidler, er det krav om dokumentert avholdenhet i en
lengre periode (klinikk, blod- og/eller urinprøver) og et betryggende kontrollopplegg før fylkesmannen kan gi dispensasjon.»
Som du ser i dette utdraget definerer Fylkesmannen  all bruk av illegale rusmidler som et rusmisbruk og i så fall kan jo dette ramme deg.
Det finnes måter å forebygge depresjon på. Å spise sunt, ta omega 3, trene, få dagslys, sove nok, og å ha venner og familie rundt deg som du stoler på og kan snakke med, kan hjelpe.
Hvis du synes det er vanskelig å finne ut hvor du skal henvende deg, kan du kontakte oss igjen på telefon 08588 (man-søn 11-19, ons 10-21), med spørsmål på web, eller chat med oss (hverdager 14-17). Du er velkommen og alle tjenestene er anonyme.