Cannabis og besvimelse

Hallo! Jeg har et spørsmål etter en episode som skjedde i går, blir veldig takknemlig for svar :). Jeg hadde jobbet på kvelden og dro etter jobb til en venninne hvor vi fyrte opp en joint med marijuana. Jeg hadde før dette spist to pølser (ellers kun en salat rundt kl 11 på formiddagen. Klokken var nå 23). Jeg hadde en øl som jeg drakk gradvis mens jeg røyket. Jeg merket etter kun 4-5 trekk (som ble alt jeg inntok) at jeg begynte å få et lite angstanfall. Det eneste jeg klarte å tenke på var rett og slett hvor ille tobakken fra jointen var for lungene mine (jeg røyker til vanlig så tobakk er veldig vanlig for meg). Jeg prøvde å konsentrere meg om å ha det hyggelig og prate. Plutselig fikk jeg det bare for meg at jeg måtte reise meg opp, angsten begynte å ta litt overhånd på situasjonen. Jeg gikk to skritt, så begynte lyden og bli borte, jeg hørte til slutt bare en susing. Så merket jeg gradvis at ting rundt meg svartnet og plutselig «våknet jeg opp» av at ansiktet mitt treffer gulvet.
Venninnen min kom over meg og spurte om alt var bra, da ble jeg plutselig helt til meg selv igjen og kunne svare «jaja, herregud hva skjedde?» Hun svarte at jeg besvimte mens jeg stod oppreist. Jeg har en gang tidligere opplevd det samme, men da trodde jeg at jeg hadde røyket noe syntetisk. Det var først i går når jeg opplevde det samme at jeg klarte å ta 2 + 2. Det som skjedde da var jeg gikk en tur med en venn og vi hadde en halv joint som vi delte. Det var snakk om en tur på 10 min, kun for å røyke. Jeg husker at jeg merket mens jeg gikk at lyden gradvis ble borte og ting begynte å mørkne. Da klarte jeg derimot å ta meg litt sammen og komme meg inn i huset, det var først da jeg kom inn at jeg besvimte når jeg skulle gå opp trappen, for så å få panikk når jeg våknet opp etter fallet og løpe i seng, da følte jeg meg og mye bedre. Jeg bare lurer på hva som forårsaker dette? Jeg har aldri opplevd å besvime, bortsett fra disse tilfellene. Nå er det vel kanskje 6 mnd siden jeg røyket sist frem til i går. Burde jeg ta en tur til legen og ta noen blodprøver eller tror du dette var tilfellet? Var uansett en utrolig ubehagelig følelse som jeg ikke ønsker å oppleve igjen, for min del som husker opplevelsen føltes det ut som å dø når jeg var i øyeblikket. Samtidig tar jeg veldig få trekk og synes det er en hyggelig å gjøre med venner når det er en sosial setting, har jo røyket mange ganger hvor det bare har vært gode opplevelser På forhånd, takk for svar :)!

Kvinne, 25 år fra Oslo
Selv om det ikke er veldig vanlig å besvime av cannabis, er det heller ikke helt uvanlig. Ofte skyldes det en av disse to tingene:
1. Angst/dysfori/psykisk ubehag etter cannabisinntak. Cannabis er et dels hallusinogent stoff, og opplevelse av angst, «noia», dysfori eller annet type psyksisk ubehag er egentlig temmelig vanlig. Noen opplever dette oftere enn andre, men hvor potent (sterkt) stoffet er, omstendigheter stoffet tas i, og mengde inntatt har også noe å si. Den angsten du følte om at lungene dine ble ødelagt av røykingen, kan høres ut som en temmelig vanlig «noia»-situasjon forårsaket av hasjrøyking. Med andre ord, temmelig vanlig og ikke nødvendigvis farlig. At man deretter besvimer, er ikke veldig vanlig, men kan skje.
2. White-out. I noen tilfeller snakker man om «white out» – i motsetning til black out – under cannabisrus. Hasj fører til lavere blodtrykk, noe som gjør at hjertet pumper fortere for å oppheve lavt blodtrykk. Dermed stiger pulsen og man får en ekstrabelastning på hjertet. Disse tilstandene fører ikke nødvendigvis til besvimelse, men det kan skje. White-out kan særlig skje av litt store mengder THC, og kanskje en variant av marihuana med lite CBD, som er det stoffet i cannabis som reduserer ubehag slik som angst og panikk. I artikkelen What happens when you ‘white-out’ on cannabis, kan du kanskje finne noen svar på hva som skjedde med deg.
Det at du besvimte betyr ikke at du helt sikkert vil besvime om du røyker igjen. Det er ikke uvanlig at man kan reagerer ulikt på cannabis fra gang til gang. Men om du har besvimt to ganger, så er jo sjansen for at det skjer igjen, tilstede. Du sier at du liker å røyke av og til og har hatt mange gode opplevelser. Vi forstår det, men samtidig beskriver du situasjonene du besvimte som veldig ubehagelige. Det er kanskje greit å tenke over fordeler og ulemper ved å røyke, spesielt om dette skulle skje igjen. Noen tåler rett og slett cannabis dårligere enn andre, og noen kan «tåle» det en periode, for så og plutselig oppleve at rusen blir ubehagelig. Om dette skjer flere ganger, kan det uansett være greit å ta det opp med en lege.