Benzoabstinenser

Hei, hvor lenge må jeg regne med å ha abstinenser etter ca ett års bruk av vival? Brukte ca 10-15 mg i døgnet for søvn og fikk voldsomme abstinenser den første måneden. Er nå inne i min tredje måned uten og sliter med å føle meg helt tilbake til mitt normale jeg igjen. Har skjelvinger, depersonalisering og tåke i hodet store deler av dagen.

Mann, 45 år fra Hedmark
Først og fremst: Gratulerer med det du allerede har klart. Det er imponerende å høre at du har holdt ut så lenge som du har!
Benzoabstinenser er langvarige. Ikke minst gjelder dette diazepam, som er det benzodiazepinet med definitivt lengst påvisningstid. Du sier ikke noe om hvorvidt du trappet ned eller sluttet brått. Men det bør uansett begynne å gi seg etter såpass lang tid. Du gir vel også forsåvidt uttrykk for at det er noe bedre, selv om du fortsatt ikke føler deg helt fin.
Har du fått noe hjelp i helsevesenet i forbindelse med dette? Eller er det noe du har gjort alene? Vi tenker det hadde vært bra å ha en eller annen kontakt/oppfølging, både når det gjelder det psykologiske og det fysiologiske aspektet. Da bør du i så fall begynne å snakke med fastlegen din om dette. H*n kan også hjelpe deg med alternativ medisinering om det er behov. Det er mulig du også kunne ha nytte av å kontakte Retretten – de driver mye med hjelp til videre hjelp, og behandling, tips og råd for senabstinenser.