Begynner moren min å bli alkoholisert og hva skal jeg gjøre?

Jeg begynner å føle meg litt maktesløs. I løpet av et tidsrom på et år nå har jeg opplevd moren min veldig full 5-6 ganger. Hun klarer ikke å oppføre seg når hun drikker og skjønner ikke at hun ikke tåler det. Hun lyver og sier hun har drukket kun et glass med vin, men så har hun tømt hele flaska og tatt noen shots i tillegg. Hun skjeller ut broren min, meg og faren min og gjør det veldig utrygt her hjemme. På julaften bestemte hun seg igjen for å drikke og tok noen shots på kjønnet og da hun kom ut var hun tydelig i fin form. Bare noen minutter etterpå begynte hun å slenge dritt til faren min og fike til han på låret.
Det gadd ikke faren min å finne seg i og moren min løy om det som skjedde, men jeg sa jeg hadde sett og hørt det og da ble hun lei seg og gråt. Senest på lørdag drakk hun igjen og da eksploderte hun av en liten bagatell. Resten av kvelden gjemte jeg meg på rommet mitt og snakket med henne av og til når hun bestemte seg for å komme inn på rommet mitt og skjelle meg ut for den minste ting. Hun skjelte også ut broren min. Faren min vet godt at hun liker å drikke, men gjør ikke noe med det. Hun unnskylder seg alltid og sier at det ikke skal skje igjen og nå på lørdag skylte hun på at det var fordi hun var lei seg pga hunden våres er syk. Jeg er redd for hva hun kan gjøre når hun drikker, for hun blir verre og verre for hver gang. Hun gidder ikke å høre på meg eller broren min og jeg er redd for at hun vil bli veldig sint hvis jeg nevner det igjen. Hvordan kan jeg få hjelp? Jeg føler meg ikke trygg rundt moren min når hun drikker og jeg venter bare på at hun skal drikke seg full igjen og da vet jeg ikke hva hun kan finne på.

Kvinne, 17 år fra Buskerud
Så flott at du tar kontakt med oss når du lurer på dette. Dette er ikke en situasjon som verken er god for deg eller broren din.
Det første vi vil si at det ikke er ditt ansvar å gjøre noe med at din mor drikker. Det er først og fremst din mor som har ansvar for å gjøre noe med drikkingen sin. Når ikke hun gjør noe med problemet sitt burde din far ta ansvar slik at du og din bror kan føle seg trygge hjemme.
Når din far ikke gjør noe med det kan det føles veldig ensomt, og dette er ikke noe du skal gå med alene. Det du kan gjøre er å snakke med en voksen du har tillit til. Dette kan være helsesøster på skolen, en lærer eller en annen voksen du stoler på.  Den voksne kan deretter snakke med foreldrene dine om at de trenger hjelp. Du kan også ringe alarmtelefonen for barn og unge som har telefonnummer 116 111. Dette er en gratis tjeneste for barn og unge som har det utrygt hjemme. Du kan også gå inn på Barnogunge.no som er en chatte tjeneste der du kan få hjelp.
Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen.